Alternativ för Time Capsule

Helt enig.

Lokal backup för snabb återställning och molnbackup utifall huset brinner ned, saker blir stulet osv.
Och som @anon66985625 skriver så är inte Dropbox, iCloud mfl inte en backuplösning.

3 gillningar

Backup är alltså inte säkerhetskopiering mao. Tycker dock att det känns bra att ha ett moln som man kan logga in sig på där finns alla bilder och filer. Vad behöver man mer? I synnerhet när man har 2 st molnlagring - både droppbox och iCloud. Skärmavbild 2021-11-08 kl. 10.40.23

Backup är när man kan gå tillbaka att få ut äldre versioner av en fil eller att när man raderar en fil så finns den kvar av i backupen.
Att spegla vad som finns lokalt i molnet är varken backup eller säkerhetskopiering.

2 gillningar

Det finns i alla fall möjlighet att hitta vissa filer enligt dropbox “Så här återställer du saknade filer i Dropbox-kontot”

Man kan väl mer säga att iCloud, Dropbox och andra är synkroniseringstjänster. Även om det är lite av backup vid vissa tillfällen.

5 gillningar

En liten fråga bara, när du skriver hårddisk bakom TM, är det en NAS?

Samma lika, jag skulle kört en extern SSD om jag hade docka eller liknande.
Annars NAS.

Har precis tagit bort min externa skärm hemma och bygger om mitt Wi-Fi för att slippa alla kablar dockor osv.
Lika är jag less på att underhålla infrastruktur hemma så som NAS osv. Får nog utav sånt på jobbet.

Vet att de inte va mig du frågade men svarade ändå :slight_smile:

1 gillning

Nej. Jag har hårddisk kopplad direkt in i min iMac som backar upp i Time Machine. Lite svårare när det gäller en bärbar dator.

4 gillningar

https://hub.docker.com/r/mbentley/timemachine

Timemachine i docker, bara tuta och köra

1 gillning

Väcker den här tråden igen och hoppas på några tips och svar.
Jag har en NAS, DS207+ som har harvat på som den ska och gör sitt jobb men jag har funderat på att uppgradera till en nyare. Efter att ha läst denna tråden så känns argumentet att ha backupen off-site som lockande. Finns det någon fördel med NAS över off-site backup mer än att återställningen går snabbare?
Är ARQ det bästa alternativet för er som kör en sådan lösning? Kan Jottacloud eller Storegate vara bra alternativ eller de ska man hålla sig borta från?

En bra grundprincip är att ha tre kopior av din data där en är på annan fysisk plats. I mitt fall har jag filerna på min dator (1), Time Machine på NAS hemma (2) och kör Backblaze offsite (3).

De tjänster du nämner har jag inte testat så kan inte säga något.

2 gillningar

Jag kör Timemachine till en NAS och även Chronosync till samma NAS. Bara för att.
Ibland kör jag även Carbon Copy Cloner. Sedan kopieras NAS:en till Synologys tjänst C2.

(Då finns de på SSD-disk, vanligt hårddisk och i molnet.)

1 gillning

Dom verkar vara utsatta ändå…