Alternativ för Time Capsule

Jag har kört Backblaze i många år:

https://www.backblaze.com/cloud-backup.html

2 gillningar

Det krypteras hos dig innan det skickas till den molntjänst du använder. Bara du har nyckeln, säkrare kan det inte bli.

1 gillning

Hur säkras bilder, både från dator och iPhone? På datorn vilket är mitt primära intresse ligger ju Bilderappen. Synkas den? Jag frågar då bilder ibland ligger i iCloud?

Sedan funderar jag på dett att ARQ säger 5 PC, betyder det fem enheter? Blandat telefoner och PC/Macbook?

Är optimerad lagring i Bilder på datorn aktiverat ingår bilderna inte i en TM-backup.

1 gillning

ARQ är en klient du kör på din dator (eller datorer), Mac/Windows.

1 gillning

Fem datorer Mac eller PC.

1 gillning

Menar du att iCloud räcker väl som lagring?

Menar ingenting och vad som räcker för dig kan bara du avgöra

Icloud räcker som lagring / storage men inte som backup två olika saker

2 gillningar

Kan du utveckla varför iCloud inte räcker som backup?

1 gillning

Är ju inte en backup lösning om jag raderar hela din folder dokument på din Mac och sen tömmer din papperskorg på din Mac då är filerna borta.

Icloud är endast så som de heter molnlagring / storage.

2 gillningar

Aha, såklart. Men hur säkrar man bilderna? ARQ och Backbaze som @Zop nämnde verkar ju båda smidiga, men fångar de upp bilderna?

ARQ säkerhetskopierar det du väljer att den ska säkerhetskopiera.

Backblaze fångar upp bilderna. Den tar det du ställer in den att ta. Som standard tar den allt data men du kan ställa in undantag.

Jag har två delar som jag vill ha backup på, bilder och dokument. Bilder är sju tusen gånger viktigare än dokumenten. Idag tas 95 % av bilderna med min iPhone, men det ligger 45000 bilder i biblioteket. Jag vill säkra dessa med en backupplösning(idag är det TC och iCloud). Men Bilder lägger ju iCloud lite som den vill om jag förstått det korrekt. De ligger ju. inte på datorn per automatik. Hur får man in hela Bilderbiblioteket samt kommande bilder i backupen? Dokumenten är ju en enklare historia då de alltid ligger på den lokala disken.

Välj att bilder ska laddas ner i original till datorn, sen backar du upp allt med med ARQ/Backblaze.

1 gillning

Du väljer i inställningar för bilder inne i datorn att den alltid ska ladda ner dom.

Sedan ställer du bara in i ARQ att den skall backa upp bilder och dokument, den kommer att göra versionshantering på dessa med dvs att om du ändrar en bild eller dokument spar den två versioner utav den så att du kan hoppa mellan dom olika osv.

Du bestämmer själv hur ofta du vill ha backup, jag har te.x. satt att dokument backas up varje timme medans min utvecklarekod (GIT) backas upp varje natt kl 02:00 pga. GIT har allt detta redan men vill inte förlora allt fall om MS eller GitHub gör något galet.

Bilder backar jag upp varje timme med men i ett eget jobb så att säga, man kan ha flera jobb i ARQ.

Så ställer man in så att den hanterar allt som TimeMachine gör i ARQ

1 gillning

Jag har dropbox som säkerhetskopierar automatiskt. Det var inte meningen att göra det med det fick jag på köpet. Dock har jag inte så mycket koll på vad som egentligen händer. Det synkas också. Kostar ca 1000 kr /år. Tycker själv att iCloud samt iCloud Drive borde räcka i och med att den har egen plattform.

Åter igen, dropbox är ingen backup inte heller är OneDrive, iCloud mfl. som jag skrev ovan om du raderar något på dropbox, iCloud, OneDrive och sedan tömmer papperskorgen då är allt borta.
Om jag korrumperar dina filer då är allt förstört osv.

Är en skillnad på backup och molnlagring och detta är något som många har svårt att greppa.

Smidigaste och billigaste backup:en är ARQ för macOS som att du antingen kan köra det för 55kr/mån och få 1TB lagring samt att det fungerar på 5 enheter och om inte 1TB räcker kan du fördela backupen på andra lagringsytor så som OneDrive, drive osv. I detta fall lagrar den inte filer per-se utom den lagrar en krypterad backup (som i detta fall är backup).

Fördelen med ARQ framför TimeMachine är att den lagras off-site dvs om det börjar brinna hemma hos dig eller liknande är din backup säker samt att du slipper externa hårddiskar, NAS osv.
Och även om du är borta tas backupen sålänge du har internet access vilket är fördelaktigt då det oftast är när man är borta (mobil) med sin laptop olyckorna är framme.

1 gillning

Det bästa är ju att både ha backup i molnet och lokalt.
Jag kör Back Blaze och betalar $75 per år för unlimited. Sedan kör jag Time Machine till en hårddisk.
Molnlagring i all ära men crashar det och du har mycket data tar det väldigt lång tid att få ner backupen. Det går även att få en hårddisk av Back Blaze skickad till sig men kostar en slant. Mycket snabbare med en lokal hårddisk.

3 gillningar