Alternativ för Time Capsule

Väljer att ta upp den här gamla tråden istället för att starta en ny.

Min Time Capsule börjar bli till åren och jag skulle vilja ha en ny lösning. I den här tråden tipsar en f.d. Bubblare om en UniFi och Synology NAS-lösning. Är det en bra lösning eller finns det bättre/billigare? Att jag fastnade för den beror på attt jag har ett UniFi-system här hemma.

Bara att köpa en Synology-NAS och köra. Spelar ingen roll vad du har för nät så länge du kan koppla ethernet till NASen.

Så Synology är rätt märke att kolla närmare på?

Yep, det tycker jag, 100%.

Håller med, Synology är väldigt lättanvänt. Webbgränssnittet fungerar ungefär som ett desktop-OS och det mesta går att sköta den vägen.

1 gillning

Surfat runt lite och en helt ny värld öppnas, NAS-världen. Måste bestämma mig om jag ska kliva in eller om iCloud räcker…

1 gillning

Tycker du ska fråga dig hur ofta kommer du återställa datorn och lägga tillbaka säkerhetskopian?
Har själv en Time Capsule men tycker den har spelat ut sin roll. Det mesta lagras i iCloud ändå.

Fast de fina med timemachine är versionshantering utav filer.
Dvs om du raderar en fil kan du återskapa den eller om du ändrar innehållet osv kan du backa tillbaka.

Det finns finns som alternativ är ARQ väldigt bra, du kan backa upp mot din OneDrive Google drive osv.
Eller betala för ARQs egna lagringslösningar.

https://www.arqbackup.com/

Fungrersr både med Windows och mac

Versionshantering tex i Pages kräver inte TM

I Numbers krävs det iaf, hittar inte hur jag kan tex gå bakåt på en fil.
Eller återställa en raderad fil tex (iofs inte versionshantering)

Nope inte där heller.

Jag rullade bak en version av Numbers härom dagen som låg i iCloud. Inga problem :slightly_smiling_face:

Coolt, såg att det fungerar på alla filer som är i iCloud. Men sparas versionen i iCloud eller lokalt på hårddisken?

iCloud

Om du raderar en fil lokalt på din dator och sedan tömmer papperskorgen då försvinner filen från iCloud med.
Detta är något man råkat ut för och kommit på efter xx antal dagar.

Därför rekommenderar jag ARQ backup min kör en gång i timmen och synkar upp mina filer.
55kr månaden för 1TB backup och på fem datorer är det värt.

Har det på min fru + min :slight_smile:

Edit:
Så kan man ha flera olika backup planer te.x. mina dokument backas upp en gång i timmen medans min git backups upp en gång per natt :slight_smile: (Många filer i git därför den backas upp mer sällan)

Stämmer och det är så det ska fungera.

Ja, därför är det viktigt enligt mig att man har backup te.x. ARQ är en billig lösning och som enligt mig fungerar bra :slight_smile: backupen är krypterad osv.

1 gillning

ARQ är riktigt bra, kör det mot Google Drive.

Ja, och om man har flera datorer har dom ju en preminurationslösning för 55kr månaden och då ingår det även 1TB storage och du kan ha det på 5 datorer. Tycker jag är ett bra pris iaf :slight_smile:

Deras backup server ligger roligt nog i Finland :stuck_out_tongue:

ARQ Backup verkar ju smidigt, även om jag har mina dubier mot att skicka mina filer/bilder till ett annat företag än Apple. Men efter att ha läst så verkar de vettiga.