Allt som händer runt Elon Musks X (tidigare Twitter)

3 gillningar

Från sajten:
image

Jeff Bezos börjar redan testa Elon Musks censurering på plattformen och blandar in Tesla i det hela.

Egentligen är det inte Jeff Bezos som stod för några besvärande ord. Utan han valde att retweeta ett inlägg från NY Times-reportern Mike Forsythe.

Interesting question. Did the Chinese government just gain a bit of leverage over the town square? https://t.co/jTiEnabP6T

— Jeff Bezos (@JeffBezos) April 25, 2022

Forsythe som skrivit i sitt inlägg att Teslas näst största marknad är Kina och att landet även är bolagets största tillverkare av batterier. Med ett avslutande om att år 2009 när Kina ville förbjuda Twitter så saknades inflytande till ett förbud och att detta nu kan ha ändrats.

But we’ll see. Musk is extremely good at navigating this kind of complexity.

— Jeff Bezos (@JeffBezos) April 26, 2022

Jeff Bezos som kommenterar med att det kan vara intressant att se om Kina äntligen har fått lite inflytande. Men efter att ha fått skoja lite lade Bezos till ett par tweets där han tror att svaret är nej och att Elon Musk är duktig på sådana här komplexa frågor.

Via: The Verge

Foto: Daniel Oberhaus, 2019 (CC BY 2.0)

1 gillning

Från sajten:
image

Tänk att kunna twittra i fred utan att en massa killgissande namn med många siffror kommer och skall förklara hur verkligenheten ser ut för en?

Ja det är nog många personers dröm. Twitter hör bön och har börjat testa en funktion som de döpt till Twitter Circle. Tanken är att vi skall kunna välja upp till 150 personer som får vara med i cirkeln. Sedan kan vi välja om vi vill twittra ut för alla eller bara de närmsta.

Det är så roligt med Twitter. Så här, nådens år 2023 lägger de krut på att införa saker som varit självklara i övriga sociala nätverk sedan typ 10 år tillbaka. Huruvida detta kommer innan eller efter redigeringsfunktionen återstår att se.

Some Tweets are for everyone & others are just for people you’ve picked.

We’re now testing Twitter Circle, which lets you add up to 150 people who can see your Tweets when you want to share with a smaller crowd.

Some of you can create your own Twitter Circle beginning today! pic.twitter.com/nLaTG8qctp

— Twitter Safety (@TwitterSafety) May 3, 2022

 

Från sajten:
image

Elon Musk är inbjuden till brittiska parlamentet för att språka om sitt köpa av Twitter.

Inte skall det väl gå att köpa ut en gigantisk sociala medie-plattform från börsen utan att de brittiska parlamentarikerna hör av sig.

Julian Knight som sitter i parlamentet för Tories menar att man delar mycket av de tankar som Elon Musk luftat om hur Twitter bör fungera.

Frågan är om man inte blir lite besvikna ty britterna har en stark förkärlek för kontroll på internet. En kontroll som Elon Musk snarare gör allt för att undvika.

Brevet med inbjudan skickades till Elon Musks Tesla-kontor i Palo Alto. Han har ej svarat på den ännu.

Elon Musk kommer från början från Sydafrika som var en del av det brittiska imperiet fram till 1960-talet.

Via Variety.

Nu skrev du från ditt konto i framtiden. Du får komma ihåg att åka tillbaka innan du avslöjar nått kritiskt från 2023 :wink:

2 gillningar

haha woops!

Har hela tiden misstänkt att du är en tidsresenär. I framtiden betalar man med USB-kablar, lego och trasiga skärmar.

Here we go…

Ja jösses du arme värld.

1 gillning

Jag har i alla fall noll förtroende för Elon Musks välvilja…

1 gillning
1 gillning

Från sajten:
image

Efter att det uppstått frågetecken om hur många bottar som egentligen huserar på Twitter pausas nu Elon Musk köpet av Twitter.

Tidigare har det hetat att det är mindre än fem procent. Men någonting måste ha hänt som gör att denna siffra utmanats.

Twitter deal temporarily on hold pending details supporting calculation that spam/fake accounts do indeed represent less than 5% of usershttps://t.co/Y2t0QMuuyn

— Elon Musk (@elonmusk) May 13, 2022

Tack Håkan.

Pengarna(Musks) räcker inte efter fortsatta nedgångar? Värderingen på bolaget(Twitter) blir inte bara för högt utan på tok för högt av samma anledning?

Musk har inte rökt på ett dygn…?:sunglasses:

1 gillning

Twitter gick ju ner rejält. Och Tesla upp.

Men Twitterköpet var väl ett fast pris? Och även om nedgången var pga köpet kanske de kalkylerar med att aktien ändå hade gått ned enligt liknande index?

Tesla har jag inte så bra koll på men nog har väl aktien pressats nedåt?


Min spekulation är att han mindre pengar och köper dubbeldyrt. Men han kanska bara vaknat? Adrenalinet har lagt sig?

Ja Tesla gick ner på kort sikt när Twitter-köpet blev känt medan det gick upp nu när det tog lite paus. Men det är ju på mycket kort sikt.

Vad tror du själv? Inte tror jag i alla fall att några procent hit eller dit om falska konton är orsaken.

Jag förstår inte aktiemarknaden alls, inte ens för att killgissa, utan bara läst att analytiker menar att det finns en oro från Teslas aktieägare att Tesla inte kommer få lika mycket fokus från Musk som tidigare.

Falska konton i sig tror jag inte rör några aktier att tala om men väl rädslan att Musk inte kommer fullfölja köpet. Detta vågar jag mig på att killgissa om :slight_smile:

2 gillningar

Från sajten:
image

När Elon Musk berättade hur Twitter beräknade hur många spam-botar de har så bröt han mot det NDA-avtal han skrivit på.

Detta menar Twitters jurister i vad som verkar segla upp som ett rejält bråk mellan Musk och företaget.

Allting såg ut att gå Elon Musks väg i och med att han faktiskt skulle få köpa Twitter. Sedan drog han i nödbromsen i och med farhågor om att det fanns mer spambotar än de “mindre än 5%” som Twitter hävdade.

Elon Musk förklarade varför han misstänkte det i en Tweet och så var ilskan