Allt som händer runt Elon Musks X (tidigare Twitter)

https://twitter.com/JuddLegum/status/1604564509884030977

1 gillning

Jag har väldigt svårt att begripa vad elon Musk håller på med och hur han tänker

4 gillningar

Gränsen mellan geni och galenskap sägs ju vara hårfin...

3 gillningar

Men det är också ofta tydligt när det slagit över…

Annars är min tanke att någon snubblar och framåtböjd springer allt fortare för att få tillbaks balansen. 99% brukar falla…

4 gillningar

Jag tror inte han tänker. Han agerar på sina känslor. Har man, som han, väldigt mycket pengar, kan det fungera, ett tag.

Han skapar säkert en ny omröstning och formulerar om frågan.:wink::joy::joy:

2 gillningar

För många val i första omgången

1 gillning

Från sajten:
image

Efter att Elon Musk lagt upp en omröstning på Twitter med frågeställningen om han ska avgå som VD insinuerar han nu att det var botar som låg bakom resultatet.

Resultatet i omröstningen blev 57,5% för att han ska avgå. Omröstningen fick mer än 17,5 miljoner användare att engagera sig i att rösta. Trots att Elon Musk utryckte att han skulle följa resultatet har han inte ännu meddelat om han kommer avgå. Istället har han låtit påskina att resultatet kommer från att botar har röstat för att han ska avgå. Nu ser det ut som att Elon Musk mer är inne på att omröstningar enbart ska inkludera betalande användare, så kallat Twitter Blue.

Som svar på en tweet som föreslog att sådana omröstningar borde begränsas till betalande Twitter Blue-prenumeranter, svarade Musk: “Twitter kommer att göra den förändringen.

Twitter Blue finns ännu inte i Sverige och på Twitters hemsida går det att läsa

“New subscriptions to Twitter Blue are currently available on web and iOS only in the US, Canada, Australia, New Zealand, and the UK, with plans to expand. Not all features are available on all platforms. Newly created Twitter accounts will not be able to subscribe to Twitter Blue for 90 days. We may also impose waiting periodsfor new accounts in the future at our discretion, and without notice.”

Via: Forbes

Haha, skolgården mobbare fast i vuxen kostym och med mycket pengar. Vilken looser. Tyvärr kan man ju vara en rejäl looser med de pengarna.

4 gillningar

Apple: vi vet bäst och säger ingenting innan det kommer

Google: vi vet nog bäst men låt oss prova med en massa betaversioner

Musk: vi kan väl rösta om saken…
Men jag kan ändra reglerna i efterhand om det blir fel resultat.

2 gillningar

:sunglasses: :wink:

1 gillning

Han drar Tesla med sig i fallet. Vem vill förknippas med den där galningen. Bäst han säljer till ett riktigt bilföretag :wink:

Jag var in i Tesla kortsiktigt och gjorde en rätt fin affär men skulle aldrig vilja äga en aktie i ett bolag där Musk är VD.
Man vet aldrig vad som kan hända.

1 gillning

Tesla är nog ganska övervärderat så jag är inte förvånad över en "korrigering" av börsvärdet

1 gillning

Mormors lilla kråka skulle ut och åka,
ingen hade han som körde.
Mormors lilla kråka skulle ut och åka,
ingen hade han som körde.

Än slank han hit, än slank han dit,
än slank han ner i diket.
Än slank han hit, än slank han dit,
än slank han ner i diket.

3 gillningar

Från sajten:
image

Twitters ekonomiska situation ser inte ut att bli bättre när de nu stäms efter obetald hyra för huvudkontoren i San Francisco.

Ägarna av Twitters huvudkontor i San Francisco har lämnat in en stämningsansökan för obetalda hyror på 136 250 dollar. Ägarna varnade Twitter i december att pengarna måste betalas om de vill behålla hyresavtalet.

Enligt New York Times ska Twitter de senaste veckorna ha stoppat alla betalningar till hyror för att spara in på kostnader. Twitter har även en väntande stämningsansökan för de 197 725 dollar som de ännu inte betalat för alla flyg som Elon Musk tillsammans med advokater flög efter ha tagit över Twitter.

Via: Engadget

Från sajten:
image

Elon Musk, vd för Twitter, och Anthony Fauci, som avgick som Vita husets Chief Medical Advisor i slutet av 2022, har hamnat i något av en konflikt.

Elon Musk meddelade att nästa utgåva av Twitter Files kommer att innehålla information om Anthony Fauci. “Senare i veckan,” svarade Musk en användare som frågade när “#FauciFiles” skulle släppas. I december riktade Musk in sig mot läkaren och vetenskapsmannen genom att twittra “Mina pronomen är åtala/Fauci.” I söndags twittrade Elon Musk “Jag hoppas att du har en bra dag den 1 2023!” “En sak är säker, det kommer inte att bli tråkigt.”.

Som svar på Musks kommentar twittrade en användare “Väntar …… på #FauciFiles.” Miljardären svarade “senare i veckan.” Musk riktade in sig på Fauci redan i början av december med tweeten “My pronomen are Prosecute/Fauci.” Fauci har kommenterat Musk utspel i en intervju med den vetenskapliga tidskriften Nature och då sagt att Musks kommentarer “väcker mycket hat hos människor.” På frågan om hans säkerhet är i fara svarade Fauci “Självklart.” Han tillade att han har “beväpnade federala agenter med mig hela tiden.” Senare samma månad hävdade Musk att flera Twitter-anställda har en intern Slack-kanal som heter “Fauci Fan Club”. Efter detta twittrade han att Twitter borde ändra sin policy och “följa vetenskapen”, vilket måste innehålla “motiverat ifrågasättande av vetenskapen”.

Via: Business insider

Deprimerande…

2 gillningar

Från sajten:
image

Många var det som övergav Twitter i kölvattnet av Elon Musks övertagande, en stund såg istället Mastodon ut vara den stora vinnaren men nu sjunker användandet även där.

Mastodon, det sociala nätverket med öppen källkod som ofta har föreslagits som ett alternativ till Twitter, har upplevt en minskning av antalet aktiva användare med mer än 30 % den senaste månaden, enligt uppgifter från dess webbplats. I början av december hade nätverket över 2,5 miljoner aktiva användare, men antalet har sjunkit till cirka 1,8 miljoner första veckan i januari.

Tillväxten av Mastodon har kopplats till kontroverserna på Twitter som uppstått efter att Elon Musks tog över rodret. Många användare har vänt sig till Mastodon och till en början beskrevs plattformen påminna mycket om hur det var när Twitter var nytt, utan hat och hot. I november såg Mastodon en topp på 130 000 nya användare per dag, ofta sammanfallande med kontroversiella beslut som togs av Elon Musk, såsom sparken av Twitter-personal, ändringar av verifieringspolicyer och avstängning av journalister på plattformen.

Vissa experter tror dock att Mastodon kan vara för komplicerat för att helt ersätta Twitter, den sociala medierstrategen Meg Coffey som säger:

Twitter, i sin mest grundläggande form är enkel. Du kan öppna en app eller öppna en webbplats, skriv några ord och du är klar. Jag menar, det var [en] grundläggande SMS-plattform.

Googles data visar också en ökning av sökningar efter Mastodon i april 2022, ungefär när Musk meddelade att han hade blivit Twitters största aktieägare.

Via: The Guardian