Allt om politik i USA

Detta utan att prata med oljebolagen: https://www.reuters.com/business/energy/trump-administration-has-not-consulted-us-oil-majors-about-venezuela-oil-execs-2026-01-05/

2 gillningar

Där ser man. Ja vad planen är framöver är väl inte direkt spikrak

Vi bekantas bekanta stötte jag på en oljeingenjör från Venezuela som hade flyttat till Sverige för att hon inte 1. Stod ut med regimen, 2. såg vilken fattigdom som var på väg och 3. hur hennes industri, olja, i Venezuela gravt missköttes.

Hennes beskrivningar om läger i oljeindustrin (det är ca 10 år sedan hon lämnade landet) gick inte av för hackor och då försökte jag ändå dra av en en del då hon även var politisk motståndare till regimen.

Men hon beskrev de klassiska händelserna som planekonomi och diktatur för med sig. Sikta på maximal produktion men max hälften av oljan/pengarna redovisades, minimalt med pengar till underhåll som ändå halverades på vägen och absolut inga nyinvesteringar. Kraftig brain drain där de många många av de centrala tjänstemännen på mellannivå flyttade till arabstaterna, några till USA och sedan lite till andara länder i Syd- och Mellanamerika. Ja, en till Sverige då(hon fick jobb på ett raffinaderi här).

Senast jag pratade med henne, vilket är för minst 2 år sedan, berättade hon om hur illa ställt det var i Venezuelas oljeindustri, hur lite de producerade och vilka enorma behov av investeringar som krävs för att få fart på industrin. Självklart inte omöjligt då det ligger mycket pengar och väntar på den som gör dessa investeringar. Men det man kan se i flera kommuniststater är att befolkningen får en kultur av låg produktivitet i sig bekräftar hon.

1 gillning

Jag läser vad du skriver och även om det såklart kan finnas en hederlig agenda eller en god tanke bakom så tycker man man kan ifrågasätta vad USA har för rättigheter att bomba ett land mitt i natten och och fängsla deras ledare?

Varesig Maduro är god eller ond, det lutar väl mest åt det sistnämnda, bör man väl i första hand försökt på diplomatisk väg, om nu inte media utelämnar att nämna fleråriga förhandlingar…

Det är såklart helt sant som du skriver. USA har inte den här rätten. Jag tillhör de som menar att det är solklart att Maduro är en riktig skurk och diktator. Men USA hade enkelt kunna gå andra vägar för att få Maduro på fall. Men det hade tvingar dem att ta ställning mot Ryssland och Kina samt minskat USA:s inflytande över nästa fas.

Det jag nu funderar p åar om det verkligen finns en plan för vad som nu bör ske. Jag ser inga tecken på det utan snarare tvärt om. Vicepresidenten som gått med på att vara USA.s marionett börjar redan kritisera USA. Enligt media har myndigheter gått ut med att alla som hjälpt USA ska gripas. Vad ska USA göra nu? Ska de bara se på när deras källor och medhjälpare grips? Ska de landsätta trupp och helt ta över? Frågorna är många och jag tror vita huset nu, i realtid, försöker komma på vad de ska göra.

Nu har USA folket på sin sida mot regimen, men det kan snabbt ändras. Då det finns ett folkligt stöd är risken liten, men det här kan bli USA:s Ukraina. Eller ett nytt Vietnam...

Inte minst tog det här bort fokuset från Epstein-filerna..
Skulle vara spännande att se vad som går att få fram där, även maskade dokument.

1 gillning

Det är fruktansvärt att dennA man och hans anhang fortfarande får rumstera fritt. Nu ska vi ha Grönland. Sen ska vi ta dit och datt. Hoppas fan att nån står upp mot detta. USA och Trump behöver lite motstånd. Mobbare tycker inte det är kul o fortsätta om det går lite trögt.

Ser bara WW3 framför mig. Nato faller och Kina kliver in bakvägen. Kan bara hoppas USA s ekonomi falerar eller att folket snart gör nåt.

Varje stund kräker de ut sig och hotar än den ena än den andra. Kolla bara på Hegsegth häxjakt på nån som vågar stå upp för värderingar snarare än Lill Putin i vita huset. :nauseated_face::face_vomiting: Eller Miller som menar att USA ska ta allt för att man kan.

Försöker att låta bli o läsa för

Mitt eget välbefinnande. Men det är fasen svårt att göra.

3 gillningar

En av affärsidéerna med att NATO-länderna skulle öka sitt försvarsanslag var ju att det skulle komma in pengar till Amerikanska vapentillverkare, källa: massa nonsens på YT.

Kan tjurigheten bero på att väldigt mycket mer än tänkt köptes lokalt i Europa och USA börjar tappa kontrollen dom alltid haft här?

Hur bra kompisar är länderna i Sydamerika? Tänker att det inte vore så lyckat om Brassarna blandar sig i och börjar använda JAS mot jänkarna i ett annat land i Sydamerika…

2 gillningar

Det blir allt hetare kring Grönland.

Såg nån reportage om att USA nog kan ta Grönland rätt snabbt men dels hade de ingen plan för vad som ska hända sen och dels klara inte deras militär av att hålla ut länge i arktiskt klimat utan kommer ganska snabbt bli utkörda av förband från Norge, Sverige, Danmark, Finland, Kanada och Estland bl.a.

Verkar ju också bara vara Trump som ser ett så stort hot att den mer eller mindre fria tillgången till Grönland i försvarssyfte att det måste tillhöra USA…

Det finns ju olja och gas under Grönland, men det är klart, kan ju inte vara därför USA är intresserade, dom bråkar ju bara för att skapa demokrati…

1 gillning

Förstå hur långt han är beredd att gå.

2 gillningar

Precis, Landet ska inte ha fler val, och bli en kolonialmakt. Snart inför de väl slaveriet igen också när de ändå håller på. :enraged_face:
Hunger Games nästa.
Sen en gemensam militärparad med Nordkorea och Ryssland.

Experter: Trumps plan för Grönland är igång – liknar Putins taktik i Ukraina

Va skull potentiellt hända om alla amerikanska trupper utomlands skickades hem och resten av världen la lite sanktioner mot jänkarna.

Vad behöver vi dom till? Finns det något vi verkligen behöver som dom kan stänga av?

Skulle det bli världskrig?

Jag är lite nyfiken på vad som händer opinonsmässigt vid amerikanska dödsfall? De brukar vara väldigt känsliga för döda militärer

Har du sett Trump Patriot Games, inte Hunger…men ändå

2 gillningar

USA har ju haft så mycket som 50 baser samtidigt på Grönland men bara en bas kvar idag

Hade de 50 baser..? :flushed_face:

Det där landet håller för fan på att spåra totalt nu.

https://www.reddit.com/r/therewasanattempt/s/YeXerbDWnT

4 gillningar