Vill tillägga att jag inte har något emot att regimen i Venezuela faller. En riktig skurkregim. Frågan är ju om dårarna i vita huset har en fungerande plan för det?
Det som talar för att det finns en mikroskopisk plan i alla fall är att, vad jag förstått, Marco Rubio har detta som ett prioriterat projekt.
Skulle kunna vara så, men jag tror inte det. Jag tror man mer ska jämföra med Manuel Noriega från Panama som hamnade i ett vanligt fängelse i Miami. Retoriken påminner om det som skedde med Noriega, han fälldes för narkotikabrott och penningtvätt. Antar att upplägget blir det samma här. Men inte säker såklart därav frågan. Men han kanske får en säck på huvudet och en orange overall...
Man får verkligen hoppas att USA har en plan för demokratiseringen. De lär ha folket p sin sida. Det ska sedan bli väldigt intressant att få höra mer om vad som hände i natt och hur de gjorde.
När USA anföll Panama 1989 så hade de en del trupp på plats runt kanalen. På nätterna innan invasionen tränade specialstyrkor på att ta sig fram i Panama City för att det skulle gå så smidigt som möjligt. Trots det lyckades Noriega fly till Vatikanens ambassad. De civila offren från anfallet mot Panama är fortfarande kraftigt ifrågasatta. Siffrorna rör sig mellan 200(USA/FN) och 4-6000(oberoende grupperingar men med trovärdighet). Vissa grupperingar i Panama hävdar 10000 men de känns mer politiska i sitt sätt att räkna.
Ett annat ställe Maduro skulle kunna hamna i är Panama. De har tidigare erbjudit sig att ge Maduro asyl men på senare tid har presidenten varit lite mer vag men inte sagt nej. Allt detta får man utgå från görs i samarbete med USA.
Då blir det som med Panamas förra diktator, Noriega.
Det där ska man inte underskatta. I kombination med sina egna och andra skurkstaters tankar om egna säkerhetssfärer så blir steget inte så långt att invadera en "liten" granne.
Bra fråga, jag tror inte det. Kan i alla fall inte komma på något exempel. Stora imperier med expansionsplaner brukar ju till slut duka under av sin egen tyngd och självgodhet. I ett historiskt perspektiv ganska snabbt om vi undantar det romerska riket. Men för de som lever mitt i det kan det ju vara evigheter innan en förändring sker. Men samtidigt vet jag inte riktigt vad man ska jämföra med historiskt.. Romerska, Bysantinska och Osmanska rikena?
Om man får skämta i dessa allvarstider så fick Maduro mer rätt än vad han kanske tänkte sig:
– Om de vill ha olja är Venezuela redo för amerikanska investeringar. När de vill, var de vill och hur de vill, sade han(Maduro) i en intervju med den spanske journalisten Ignacio Ramonet.
Sydamerika och Afrika har verkligen varit skådeplatsen för proxykrig mellan öst och väst. Asien också såklart.
En tanke som slår mig är om Trumps personlighet kan ha låst sig på hur det var när CIA härjade i Sydamerika. Den personlighetstyp Trump verkar vara låser ju ofta på ett ganska smalt perspektiv i en fråga. Om det finns 100 aspekter så låser de på max två perspektiv och bygger sin uppfattning om hela frågan på dessa två perspektiv. Han kan ju ha tyckt att det var fina tider när CIA och amerikanska företag kunde domdera ganska fritt. Från det har han byggt sin världsbild? Det syns i deras nya säkerhetsstrategi.
Panama kan man sätt upp på den listan kommer jag på nu. De har haft en demokratisk utveckling som har präglats av en ganska socialt lugn tid fram till för några år sedan. Min läsning av att Panama gått i en mer turbulent riktning (men fortfarande ihop med Costa Rica klart bättre än andra länder i regionen) är att man inte klarat av en rimlig välfärdsdistribution, alt jämlikhetsdistribution. De har haft en stabil ekonomisk tillväxt men skillnaderna inom landet har blivit för stora. Så deras ökade turbulens har inte med USA att göra.
Maduros bästa vänner har varit Kina, Kuba, Ryssland och Iran. Dessa har tillsammans med Maduro förstört landet och gjort det fattigt trots att det kunnat vara ett av världens rikaste länder.
En dörr stängd för Islamska Republiken Irans ledning att dra till i exil.
Lyssnade ni på Trumps presskonferens? Han lät ju som Biden, när Biden var som sämst, men värst var ju ändå innehållet. Det är verkligen en obegåvad gangster som står där och mumlar som en senildement. Dessa miljardärer(ibland kanske falska där lånen är större än tillgångarna) tänker bara på hur de ska roffa åt sig andras tillgångar.
Venezuela är en skurkstat med en skurkregim, men USA:s agerande gör att Grönland, och Panama måste svettas. Rubio sa i natt att han var överraskad över reaktionerna från vissa då folk borde lärt sig att Trump gör vad han sagt att han ska göra.