Allt om politik i USA

Lyssnade bitvis. Man ser skillnaden på dessa tal där han pratar osammanhängande och massor av sidospår jämfört med det påtvingade talet före jul för att blidka folket på grund av ekonomin.

Att ta Grönland militärt är nog något som även Trump funderar över ett par gånger tror jag. Men både påtryckningar och hot är ju vardagsmat numera gällande Grönland

Sedan tror expertisen att oljepriset inte påverkas nämnvärt av detta då Venezuela står för väldigt lite av dagens oljeproduktion. Men Venezuela sitter på ca 15 procent av världens oljereserver medan de levererar just nu 1 procent. Det är väl det USA vill åt

Men Panama får nog se upp

1 gillning

Man ska ju alltid förstå sin motståndare. Kollar man på Grönland "uppifrån" så ser man vilken barriär det är mot Ryssland och Kina.

Min läsning är att Panama varit aktiva under ytan med att hjälpa USA med Venezuela. Jag tror man hoppas det ska underlätta för dem. Troligen har de Rubio på sin sida, när han var i Panama så var han väldigt förstående. Men blev helt sågade av Trump. Sedan har Trump lugnat ned sig i alla fall jämfört med hur han låter kring Grönland. Men om det stor för något vet jag inte.

2 gillningar

Venezuela används på ett annat sätt av Ryssland och Iran. Skuggflottan.

2 gillningar

Finns det någon länk? Är för lat för att leta själv…

1 gillning

Cuba nästa? Kan man sin Rubio vet man att det inte är helt osannolikt. Det märkliga är att han nog är den klokaste i regeringen, men att sätta en exilkuban(barn till) då vet man att det finns vissa frågor som ligger så varmt om hjärtat att det omöjliga helt plötsligt kan bli möjligt. Kan Rubio spela på de riktiga dårarnas (bristande)maskulinitet så finns ingen bromsvätska i systemet.

Det jag funderar på är hur detta påverkar Putin och Tumps BFF-relation.

2 gillningar

Det lär vi förhoppningsvis få reda på. :slight_smile:

1 gillning

Är det enda det handlar. Hade det inte funnits olja så hade Maduro varit kvar vid makten
Trump benådade nyss Hernández’ som var dömd till 45 år i fängelse för drogsmuggling.

1 gillning

Maduros vicepresident ser ut att få ta över:

3 gillningar

Är det hon som är CIA:s hemliga källa?

Ja man undrar.

3 gillningar

Q: "You said that Maduro is responsible for drug trafficking. You recently pardoned the former president of Honduras who was convicted of drug trafficking…Would you ever pardon Maduro?"

Trump: "I endorsed the winning president, the man who won in Honduras…The man that I pardoned, if you could equate it to us, he was treated like the Biden administration treated a man named Trump…He was persecuted very unfairly…He's also a party member of the man who won…The reason that was done is because of the fact that the party in felt very strongly that that man was being treated very badly…That's why I gave him a pardon."

https://fb.watch/EqCN-y27Ve/

2 gillningar

Det är värt att påpeka att regimen i Venezuela är intakt även om Maduro är tillfångatagen:

Alltså USA har ett skumt sätt att skapa demokrati. Lär väl finnas fler länder än de med olja som behöver ”hjälp” med det?

USA är som ett litet barn. ”Ska ni ha betalt? Vi vill ha den gratis. Vi ska skapa demokrati”.

1 gillning

Ingår Venezuela i en hemlig deal mellan Trump och Putin? Kan Gotland ingå i en sådan framtida deal?

"Det ger bränsle åt spekulationer om att Trump och Putin under sommarens toppmöte i Alaska gjorde upp om att USA och Ryssland ska låta varandra dominera sina respektive intressesfärer."

"Vad blir i så fall nästa ”deal”? Baltikum mot Kuba? Grönland mot Kazakstan?"

Jag vet inte om det är på skoj, en krigsövning eller på allvar, men under ytan diskuteras det om ett liknande byte mellan Svalbard och Gotland. Ryssland får Gotland i utbyte mot att freda Svalbard.(detta mina ord, inget i artikeln om Gotland)

1 gillning

Är Trump så småsint att han håller Venezuelas mest populära politiker borta för att hon fick Nobels fredspris och inte han? Hon är dessutom en supporter av Trump.

"I december mottog hon priset. Men efter att Venezuelas president Maduro tillfångatogs av CIA i helgen, uppger källor att Trump inte vill ha henne som ny ledare i Venezuela eftersom han inte tycker att hon skulle ha tagit emot fredspriset."

Så kan det ju vara. Då är ju frågan var Ukrainas eventuella fred finns på agendan. Skrämmande tanke. Jag tror personligen att det är oljan man vill komma åt. Men vad jag förstår är det otroliga investeringar som krävs för att kunna få igång Venezuelas oljeindustri.

Men Trump gick ut och meddelande 18 månader sedan kunde det vara i drift

Men tror nog att den omarbetade Monroe doktrinen dvs Donroe och USAs nya säkerhetsplattform är det som visar vägen. Styra även militärt i Latinamerika och att Kina skall stoppas från inflytande

1 gillning