Allt om politik i USA (2024–2025)

img GIF

1 gillning

En viss tokig man med lustig mustasch försökte väl också skriva om historien?

4 gillningar

Juholt? :laughing: :wink:

Han skriver ju om historien nu. Historien om sig själv..:grin:

3 gillningar

Juholt är kung. :joy:

2 gillningar

Diskussionen om nazismen inom MAGA tycker jag är intressant. Dels utifrån hur otäcka de är, dels den splittring som finns i frågan och som kan vara det som gör att MAGA tappar kraft.

I många högerextrema kretsar har judarna fått en nästan upphöjd roll. Genom att försvara judarna och vara hysteriskt emot antisemitism renar de sin egen rasistiska själ. Min fundering är dock när MAGA ger sig på judarna mer allmänt? Det ligger snubblande när nu tycker jag. De håller på att anamma nazismen och nazister, de använder antisemitiska uttryck, de ger sig på Soros och de skriver om andra världskrigets historia och pekar ut Churchill som ansvarig för att ha startat kriget.

Skrapar man lite på ytan ser man att flera är snubblande nära att peka ut den antisemitiska favoritberättelsen om att judarna, de kontrollerar banker och media och styr allt. Detta kan stärkas när Trump och MAGA får allt större problem med verkligheten. Att skylla på judarna har använts förr..

2 gillningar

Nu har USA anfallit Venezuela och tillfångatagit Maduro. Vad ska de göra med honom nu? Åtala honom i USA?

Lite egoistiskt tänker jag att det här kan röra till det för Ukraina. Om USA får anfalla ett land får väl Ryssland göra det samma, kommer det låta. Hur ska Europas politiker lyckas balansera nu? Kritisera USA, men inte så mycket att jättebebisen surnar ihop helt?

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Allt om politik i USA