Allt om politik i USA (2024–2025)

Det handlade verkligen om Sveriges bästa. Detta borde dagens politiker eftersträva istället för att försöka plocka billiga poäng och pajkastning för att säkra kommande mandatperiod.

Statsmannamässigthet med andra ord

1 gillning

Det är ett superintressant skede i svensk modern historia. Inte fritt från komplikationer, men definitivt för landets bästa. Det han inte skriver i artikeln är att dessutom Finlands sak var vår även under kalla kriget. Dvs, man var väldigt rädd för vad som skulle hända med Finland om Sverige gick med i Nato. Skulle Sovjet tvinga in dem i Warszawapakten? Vad jag förstått, bl.a på artikelförfattaren i andra sammanhang, så fanns en genuin rädsla för att Finland verkligen skulle tvingas in och och där med en lika genuin omtanke om folket Finland.

2 gillningar

Att han saknar empati visste jag redan så det är ingen nyhet

2 gillningar

Allt handlar om den store ledaren, alltid. Förutom om det handlar Epstein-filerna, då handlar det absolut inte honom….

3 gillningar

Undra om väljarna verkligen tycker att det är som WH beskriver det

Sedan tillkommer ju Reiner uttalanden, Vanity fair intervjuer, Omröstning om ACA tillägget mm. Börjar bygget krackelera?

Jag tänker osökt på regalskeppet Vasa….
Att vara omgiven av ja-sägare kommer att sluta med en katastrof

5 gillningar

Landet går under innan de är färdiga😉

Vasa eller Nordkorea... Vet inte vad som är värst... Det är när man ser sådant här som man blir övertygad om att Trump är galen på riktigt. Jag har en bekant som menar att Trump är ett äckel men trots att min bekant lutar åt vänster menar han att Trump bara spelar dum i politiska sammanhang och att bakom allt politiskt har han en smart plan, inte överensstämmande med min bekants värderingar, men en smart plan utifrån ett högerhåll.

När man ser sådant här tänker man att alla normalt tänkande människor borde inse att Trump är galen.

3 gillningar

Jag tror inte att han spelar dum. Han är helt enkelt en typisk diktator.

2 gillningar

Project 2025 är ju planen som ligger bakom där Trump är ett medel för att genomföra den. 50 procent av det man vill är genomfört. Många varnade för detta under 2024 och valrörelsen inklusive Harris. Men genom att Trump lovade guld och gröna skogar till folket blundade vanliga väljare

What is Project 2025?

Project 2025 is a comprehensive conservative policy blueprint developed by The Heritage Foundation and supported by an alliance of over 100 conservative organizations. It provides a detailed roadmap for transforming the federal government and implementing conservative policies in a future Republican presidential administration.

900 sidor om hur man vill förändra USA och med en trifecta och ja sägare så är där inget som stoppar det. Varje fall inte i det korta perspektivet

Många i Trump administrationen har kopplingen till Project 2025 och sitter på höga positioner

Här från SVT sommaren 2024

3 gillningar

Till exempel så står det i Project 2025 att tullar skall bland annat stärka USAs makt i världen och användas som påtryckningsmedel. Precis som Trump gjort

Förra omgången med Trump lyssnade jag på någon forskare i nationalekonomi med inriktning på handel. Hans tes var att USA är det land som skulle klara sig bäst om världshandel kraftigt minskade. De är så stora och har så många olika tillgångar inom landet att de klarar sig bästa vid stora störningar i världshandeln. Om man får räkna EU som ett land skulle vi klara oss näst bäst, men tydligen en bra bit ifrån USA.

Man kan fundera på om tänkarna bakom Trump har det här i åtanke?

Frågan är om de teserna stämmer idag? Kina har visat sin makt via jordartsmetaller och brottade ned i USA utan större besvär och har USA:s techindustri blivit mer dominant så det skulle påverka EU mer negativt? Kanske inte påverkar vår andra plats??

Jag ”hittade” foton från presskonferensen. Känns väldigt typiskt Trump och han ser gammal ut.

Tur att militären verkar ha haft något att säga till om. Jag trodde de skulle se ut så här.

Intressant. Minskad handel globalt tror jag USA klarar sig bäst. Men om USA isoleras och andra handelsvägar skapas så kan det nog bli svårare. Nu vet jag inte exakt vad senaste är om alla USA tullar, men de inbringar inte så mycket pengar som man hoppats och varor har ju gått upp i USA pga dessa. Vanliga människor tycker att det blivit dyrare - därav hela affordability diskussionen och det är ju konsumenter som i slutändan betalar dessa pengar.

Något intressant är Turning Point USA. De hade sammankomst nyligen och efter Kirk så är det stridigheter inom dem och MAGA. Frågan är vart detta leder GOP

Alla är inte imponerade

Det här kan ju bara bli jättebra.

3 gillningar

Tja, hans ministrar säger att han jobbar hårt. De säger iofs inte med vad

2 gillningar

Han borde jobba hårt de få stunder han jobbar...

2 gillningar

Sanslöst

5 gillningar