Allt om MacBook Neo

Kostar lika mycket att köpa en Neo nu och en till om tre år som en Air som man behåller i sex år.

För folk som klagar på 8GB RAM:

Verkar funka rätt så bra!

Från sajten:

Apples nya budgetdator MacBook Neo verkar vara betydligt enklare att reparera än många andra Mac-modeller. I en teardown-video från YouTube-kanalen PhoneRepairGuru så verkar det vara superenkelt att plocka isär datorn.

Det mest oväntade är att Apple nästan helt har undvikit tejp och lim inuti datorn. Batteriet sitter endast fast med skruvar i stället för klister, något som normalt gör reparationer mer tidskrävande och farligare. De flesta delarna hålls ihop av små Torx-skruvar och flera komponenter som portar verkar vara modulära. Det betyder att de kan bytas ut separat om något går sönder. Detta känns nästan som att vi är på väg tillbaka till tiden där vi kunde byta batterier utan att öppna upp chassit.

Från sajten:
image

Apple har alltid varit en del av skolans värld men då i högre utbildning. Särskilt på universitet samt design-, musik- och mediaprogram – har Mac länge varit ett självklart verktyg. Studenter väljer själva ofta MacBook och senare MacBook Air för dess byggkvalitet, batteritid, mjukvara och varumärke.

När digitaliseringen av grundskolan och gymnasiet tog fart på riktigt under 2010-talet expanderade dock spelplanen. Många kommuner införde så kallade 1-till-1-satsningar där varje elev skulle få en egen dator. Under de första åren var MacBook ett relativt vanligt val. Den upplevdes som stabil, enkel att administrera och uppskattad av både elever och lärare.

Men ganska snabbt började billigare alternativ ta över.

Billigare datorer tog över klassrummen

När kommunerna började räkna på kostnaderna i stor skala blev prislappen avgörande. En kommun som ska köpa in tusentals datorer måste inte bara tänka på inköpspris utan också livslängd, service, licenser och administration. Här fick Windows-datorer och senare Chromebooks ett tydligt övertag.

Chromebooks blev särskilt attraktiva eftersom de kombinerade låg kostnad med ett relativt enkelt administrationssystem via Google Workspace for Education. Samtidigt var många skolor redan djupt inne i Microsofts ekosystem med Office, Teams och olika hanteringsverktyg.

Resultatet blev att Apple successivt tappade mark i den breda skolmarknaden, även om Mac fortsatt varit populära i vissa utbildningar och bland enskilda elever.

MacBook Neo är billig – men det räcker inte

Apple har nu lanserat MacBook Neo, en ny instegsmodell med ett startpris på runt 8 000 kronor. Inom utbildningssektorn lär priset dessutom kunna bli ännu lägre genom utbildningsrabatter och större upphandlingar.

På pappret gör det MacBook Neo till en betydligt mer realistisk kandidat som skoldator än tidigare Mac-modeller. En energieffektiv Mac med Apples egna chip, bra batteritid och robust byggkvalitet skulle kunna fungera väldigt bra i klassrummet.

Men i skolans värld handlar upphandlingar sällan bara om hårdvara.

Skolmarknaden styrs av system – inte enskilda produkter

När kommuner köper in datorer handlar det nästan alltid om stora upphandlingar där hela paketet vägs in. Det inkluderar:

• central administration och enhetshantering
  • integration med befintliga system
  • mjukvarulicenser
  • support och serviceavtal
  • pedagogiska verktyg och plattformar

Många kommuner har under flera år byggt upp hela IT-miljöer kring Microsoft- eller Google-ekosystem. Det handlar inte bara om operativsystem utan om identitetshantering, lagring, klassrumstjänster och administrativa system.

När ett sådant ekosystem väl är på plats blir det både dyrt och komplicerat att byta.

Apple har inte alltid varit konsekventa

Ett annat problem är att Apple historiskt inte alltid varit helt konsekventa i sin strategi mot utbildningssektorn. Apple har periodvis gjort stora satsningar på skolan – för att senare flytta fokus till andra områden.

För kommuner som planerar investeringar över många år kan den typen av osäkerhet vara svår att hantera. Offentlig sektor vill ofta arbeta med leverantörer som tydligt visar långsiktighet i både produkter, tjänster och support.

Det betyder inte att Apple saknar lösningar för skolor. Tvärtom finns både hanteringsverktyg och utbildningstjänster. Men de är inte alltid lika centrala i Apples strategi som hos vissa konkurrenter.

MacBook Neo förändrar inte ekosystemen

MacBook Neo gör Apples datorer mer prisvärda än på länge och kommer sannolikt locka många studenter och privatpersoner. Den kan också bli ett intressant alternativ för vissa skolor.

Men att ta tillbaka stora delar av skolmarknaden kräver mer än en billigare Mac. Så länge skolor redan är djupt investerade i Microsoft- eller Google-miljöer krävs något större än ny hårdvara för att Apple ska bli ett självklart val igen. MacBook Neo kan vara rätt dator – men den förändrar inte de system och strukturer som redan styr hur skolor köper teknik.

Bonusvideo

8 gig fungerar alldeles utmärkt till vardagssysslor – ja även lite tyngre saker men det är bara så länge det går att swappa på lagringsminnet – när det börjar ta slut vilket det gör rätt snabbt med så lite lagringsminne och du jobbar i tyngre program ja då är det kört.

Jag noterar än en gång hur mycket dessa diskussioner påminner om elbilars vara eller inte vara. Suck.

På sådana här ställen går folk igång och håller på sitt lite mer än i vanliga livet och då blir det denna typ av diskussion. :joy:

Olika arbetsområden skulle jag tippa på! Vet man om att man inte behöver så mycket av en dator är denna kanon! 90% sitter i alla fall bara i en webbläsare.

Jag tror fortfarande denna kommer sälja bra, även om jag tänkte om på den. När jag hade min mini för många år sedan vill jag minnas min minnes användning låg runt 10GB. Hade 16GB på den tiden. 2014 modell eller nått.

Sedan blir det lätt att folk som verkligen gillar den blir lite arga om det är något negativt. Vi är inte mer än människor :wink:

Alltid lika underhållande. :smiley:

Man kanske får återuppliva kränkt-kortet som användes flitigt för några år sen. :joy:

Kolla det här:

Du säger att du behöver mer RAM än Neo, är du helt säker på det? :wink:

Ingen aning!

Jag skippar den i alla fall sedan är det inget mer med det! Folk som köper den kommer nog bli nöjda vilket är det viktigaste!

Den sk. RAM-identiteten..:sweat_smile: Vem kan leva med för lågt RAM-antal helt enkelt..?:grin:

Jag vill understryka att jag själv absolut tillhör de som har en del av min identitet kopplat till prylar. Ta bara 17 Pro... PRO..? :sweat_smile:- Eller min MBP M1 Pro med extra RAM...:sweat_smile:

Jag menar - en Neo riskerar ju att sabba 30 års identitetsbyggande... :laughing:

Det är dock lite missvisande det där klippet. Även det han gör behöver han mera minne för. Den jobbar mot SSDn. Vilket alla OS mer eller mindre kan göra.

Men jag lägger dock ned detta för jag kan för lite hur macOS hanterar minne. Men jag antar att det inte är några större skillnader mot andra OS. Men vad vet jag, haft fel förr. :wink:

Att köpa en MB Neo känns lite som att köpa en iPhone 17E, det skaver helt enkelt och känns budget. Eller förlåt, det är mer känslan av att köpa en iPhone 5C när de kom, herregud...

Jag förstår inte riktigt argumentet om att det han gör skulle kräva mer minne. Det fungerar ju uppenbarligen utan problem att köra en 4K-stream, ha flera Chrome-fönster öppna och göra annat samtidigt utan att maskinen säckar ihop.

Han nämner också 60 GB/s i memory bandwidth, vilket i sig inte är särskilt vanligt i vanliga konsumentdatorer.

Hela idén om att man måste ha 32 GB RAM känns dessutom ganska förlegad. Jag har själv 32 GB i min gamingdator som börjar bli lite till åren, men min Mac mini med 24 GB slår den ändå utan problem i det mesta jag gör. Ärligt talat hade den nog gjort det även om den bara haft runt 12 GB RAM.

Det känns som att många fortfarande tänker på RAM på samma sätt som för 5–10 år sedan, utan att ta hänsyn till hur moderna system – särskilt Apples – faktiskt hanterar minne och bandbredd.

Jag tror också att Pro-modellerna framöver kommer bli mer och mer riktade till faktiskt professionella användare. Man ser redan det mönstret i Apples produktlanseringar: Pro-produkterna kommer ofta på hösten, medan mer konsumentinriktade modeller dyker upp runt mars.

Samtidigt satsar Apple tydligt på att få in fler kreatörer i sitt ekosystem. Med Apple Creator Studio försöker de ta upp kampen med Adobe, men till betydligt mer humana priser. Strategin verkar ganska tydlig: få in så många användare och användningsområden som möjligt i plattformen.

Det är ju toppen! :slight_smile:

En recension av Neo.

Från sajten:
image

MacBook Neo släpptes den 11 mars och den prisvärda datorn som kommer med samma processor som vi hittar i iPhone 16 Pro ser ut att bli en succé. Tim Cook har på X gått ut och sagt att Mac har haft sin bästa lanseringsvecka någonsin för förstagångskunder. Det är många där ute som har valt Neo som sin första dator men även en hel del verkar byta från Windows för att doppa fötterna i macOS utan att lämnas med en tom plånbok.

Här i Sverige kostar MacBook Neo från 7 995 kronor och den verkar vara poppis här med för om man köper instegsmodellen i dag får man den levererad mellan den 7–14 april.

X

Citronen är nog inte så poppis. Båda modellerna går att hämta idag på Emporia.

mm hade hoppats på mer gul.. som iMac, istället för citrus.

Men den matchar din icon/profil :star_struck: