Nej då, men motfrågan är om den som brukar tangentbordet på bilden aldrig tvättar händerna eller gör rent tangentbordet?
Ha, ha, jodå jobbar i vården så tvättar händerna ofta. Men tvätta tangentbord… Jo där också förresten, ser du inte att tangenterna till vänster är lite renare? Vill minnas att jag började torka av det för nåt år sen men sen inte orkade klart
(är ett tangentbord som inte används så ofta)
A18-chipet i MKBHDs test har bättre singlecore och ganska exakt samma multicore prestanda som M1-chipet. Min MBP 13” M1 från 2020 har bara 8 GB ram (prioriterade större HD) och räcker tyvärr fortfarande för allt jag numera gör till vardags. MacOS hanterar 8 GB ram väldigt bra. Tråkigt nog finns ingen anledning att uppdatera till nyare MBP.
Priset för ny Neo och en MBP 2020 från ett företag som säljer begagnade är ungefär samma. Det enda den gamla vinner på är true tone (betyder mycket), thunderbolt (behövs sällan), kanske lite bättre ljud och ett svart bakgrundsbelyst tangentbord (se ovan ![]()
Det Neo kommer göra är att sänka efterfrågan på begagnade MBP/MBA. Nu behöver man inte leta begagnat för att ge barnen eller mormor en lagom laptop.
Apples nya MacBook Neo med startpris på 7 995 kronor får PC-branschen att bli lite nervösa. Asus co-vd S.Y. Hsu kallar Apples satsning för en chock eftersom Apple normalt inte konkurrerar i budgetsegmentet. Enligt Hsu diskuteras datorn nu bland företag som Microsoft, Intel och AMD. Hur stor påverkan den faktiskt får på PC-marknaden återstår att se.
Det tror jag inte men dock priset ![]()
Ok, först minskar efterfrågan med de som hellre köper ny Neo än gammal MBP, därmed ökar utbudet av begagnade MBP vilket leder till lägre pris som åter ger högre efterfrågan på beg MBP till det nya priset. ![]()
Även om man aldrig kommer kunna uppgradera ram och lagring i en MacBook Neo så är den ett trendbrott när det gäller att enkelt kunna byta ut trasiga delar. Batteri, skärm, portar, pekplatta, högtalare, allt kan skruvas bort, inget äckligt klister. “No glue, just screw”.
iFixit ger den 6 av 10. (där MBP o MBA får 4 till 5)
Dina båda minnen sviktar. ![]()
![]()
Den hade nog funkat bra på mitt jobb. ![]()
![]()
dosdude1 brukar ge sig på att uppgradera lagring i knepiga Mac-maskiner. Nu är det dags för Neo att få en uppgradering.
Tyvärr ser dom flesta spelen ospelbara ut. Låga inställningar och för mycket hackande i min smak.
Men den kan dra igång lite tyngre spel vilket är rätt imponerande. Tror dom flesta som köper den inte har spel som första val dock!
Här pratas det mycket om RAM och minne. Men målgruppen lär ju knappt kunna stava till RAM.
Jag hade i går ett möte med vd:n för ett litet nischat konsultbolag inom teknik. Jag är ganska säker på att hon hade en MacBook Air på 12 tum. De slutade väl säljas 2018 eller 2019?
Jag frågade inte vilken modell det var, men sa något i stil med att den där nog inte var helt ny. Hon svarade glatt att till PowerPoint, Word, mejl och alla administrativa program fungerar den alldeles utmärkt.
När jag läser diskussioner här slår det mig att ganska många användare aldrig sitter på forum och grottar ner sig i vilken processor eller hur mycket RAM en dator har. Vet folk ens att M1 innebar ett enormt steg jämfört med tidigare Macar? Vet de ens att det sitter en M4 eller M5 i datorn de köper?
För många är datorn bara ett verktyg. Så länge den startar, öppnar mejlen och klarar PowerPoint är den “bra nog”.
Man märker att folk i denna gruppen kör Windows. Det är dom enda som pratar om minne.
Tyvärr så vet de nog inte ens hur mycket det gör på drifttiden med batteri![]()
Japp, så är det nog. Vi som har någorlunda koll är en liten % skulle jag tro!
Tycker minnet lätt blir gult på min M1 16 gig. Vilket iofs beror på mitt sätt att använda chrome.
Så att interminne inte spelar så stor roll på Mac håller jag inte med om.
Tänker att pris och utseende slår ganska mycket för många köpare av dessa datorer.
Vet du hur MacOS hanterar minne? Samt Chrome kan ju inte hantera minne.
Både min mamma och svärmor har Windows-laptops med 8 GB minne. Det duger utmärkt för deras behov. Samma sak för målgruppen till MacBook Neo.
Enda orsaken till att ha mer minne är väl möjligen att göra den lite mer framtidsäkrad.