Allt om MacBook Neo

njaa… den var så plastig.

Det fungerade fint med plats, glada färger på Nokia / win phone. Då Nokia alltid haft den typen av mobiler. Men inte på en iPhone kändes det bara fel.

Kanske läge att skippa Neo och köp en Air M4/16GB/256GB istället för 9.990 :slight_smile:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-12-14-tum/apple-13-inch-macbook-air-apple-m4-chip-with-10-core-cpu-and-8-core-gpu-16gb-256gb-ssd-sky-blue/1054162.8906/

Det var inte dåligt :grinning_face:

Man blir sugen helt klart. Fucccck.

Ja men jag också :grin: Men använder knappt min iPad och får inte använda Mac i arbetet. Så aningen oklart vad jag ska ha den till :slight_smile:

Haha, ja, jag vet inte vad jag ska med den till riktigt heller, kör ipad hemma, mac mini på kontoret. Tycker det fungerar bra. Sen har jag en MBP fast med i7 som är sjukt seg!

Vilket flyt, det är ju en legitim anledning. Vad väntar du på? :grin:

Synd att den inte har någon som helst kylning och chippet blir +100 grader och därmed throttlar CPU. Lär inte vara nyttigt för varken CPU eller lagringen att ligga på +100 grader över tid.

Småvarm ja! +100 grader kan döda CPUn i förtid. Konstigt att den landa över 100 grader även med så stor heatsink tycker jag. Jag är rätt van att leda bort 5-10 watt av värme, dock slöare grejer. Men samma värme ska bort.

Brukar räcka med en ganska liten heatsink för att hålla allt svalt. Lägga en tunn kopparplatta eller liknande skulle den nog må bra av. Lätt lösning för att få ut bättre prestanda på den också.

Ja vi får väl höra första rapporterna om sisådär 10år när någon lyckats döda en.

Och ligger du pressar den 100% i xx år är du inte rätt användare för en Neo.

“Va f*n, min Skoda octavia är ju helt slut efter 10 år och 8a vändor per år på Nürburgring”

Kan inte ett bra upplägg vara en Neo och en kraftfullare Mac mini? Då kör man de tyngre sakerna hemma på Mac mini, och Neo blir mer som en terminal man har när man är på språng?

Från sajten:

Apples nya MacBook Neo hyllas av många, men får nu kritik från konkurrenten Framework. Deras vd menar att datorn fortfarande är för svår att reparera. I en genomgång visar han att flera komponenter är krångliga att byta.

Frameworks filosofi är motsatsen. Där ska du enkelt kunna skruva isär, uppgradera och laga din dator själv. Apple prioriterar istället en design som ska hålla länge utan att du behöver öppna den.

TechRadar

Jag har behövt reparera en Mac på 20 år.

Jag har haft en Mac mini som dött av värme och uppgraderat nästan alla andra som jag haft. Det var dock länge sedan då man kunde skruva lite med dom.

Det är på 10 år kanske. Mac minin som dog var bland dom första som kom ut runt 2005-6.

Edit:

Jag har haft några hårddiskar som dött också på dom. Även SSDs.

Edit2:

Jag kan skriva att jag haft det på Windowsburkar och Linuxburkar också. Bäst att skriva det så att ingen tar illa upp. Hårdvara pajar tyvärr ibland. Spelar ingen roll vad det är för märke!

Från sajten:

Lanseringstrailern för MacBook Neo som ni kan se ovan är en lekfull och riktigt häftig video där de leker ordentligt med både kameratekniker och effekter. Apple har nu släppt en ny video där de går igenom hur de faktiskt gjorde videon och hur de skapade flera av effekterna som syns i videon. Det är ingen lång video med något extremt djup i varje del utan mer snabba tittar där man får några ”aha, vad smart”-ögonblick.

MacBook Neo har varit en stor succé sedan den släpptes och Apple jobbar hårt med att försöka hinna ikapp efterfrågan på den lite billigare datorn som inte verkar ha tummat på kvalitet för det.

Jag blir tokig. Min fru lånar “min” MacBook hela tiden. Okej, det är vår dator och hon skriver en bok som snart går i tryck, administrerar kakförsäljning för sonens klassresa och är ordförande i vår brf. Det kan ju tyckas vara lite tyngre uppgifter än min finska AI-vampyr som härjar på Moltbook.

I alla fall, jag behöver en egen bärbar. Ska man köpa Neo? Grejen är att för några tusen extra får jag en M4 Air, och lite mer än så en M5. Och borde jag inte gå på Pro direkt då? Jag sitter mest på webben och i Terminalen nu, så Neo borde räcka, men FOMO spökar.

Jag tänker att jag kan köra på Neo med inställningen att byta till Neo 2 senare.

Små stegens tyrani när den är som bäst – slutar med fetaste specifikationen!

Köper du en Air så sparar du in ett byte eller två :man_shrugging:t2:

Han kör ju en Air lur så Neo matchar ju bra. :joy::joy: