Allt om MacBook Neo

Ah det verkar som @Esse har bytt namn på tråden (tidigare hette den något med Apple event!

Blir att splitta lite ämnen under morgondagen!

Såg att det ska gå att byta ut enskilda tangenter vid behov.

Klämde lite på den idag, jag diggar den!

Synd att den bara har 8GB RAM och 512GB lagring. Annars hade jag nog köpt den. Möjligt jag hade klarat mig på lagring då det är lätt löst med en USB-SSD. RAM är lite svårfixat dock!

Yep, den brister på RAM. Men förstår Apple, hade sänkt Air-försäljningen annars.

En av få saker jag inte gillar med den är att den har vitt tangentbord. De brukar inte vara vita så länge.

Tangentbordet är i samma färg som skalet, fast ljusare. Måste varit fotat med en iPhone. :slight_smile:

Mitt vita Magic Keyboard, både tangenterna och den gummerade utsidan, till iPad Pro har klarat sig bättre än förväntat. Med en-två veckors mellanrum kör jag med glasögonspray både både skärm och tangentbord, torkar av med trasa eller papper. Nästan som nytt. Kommer välja vitt även nästa gång.

Man kan kanske säga att det är ett indirekt från Apple att en iPad inte ersätter en dator fullt ut, Neo tror jag kan bli en populär studentdator:

Jo, även om den ligger bra i pris har den för mycket nackdelar för mig. SSDn ska bara ligga runt 1200MB/s. Bara två USB-portar varav en USB2 fart av dom.

Börjar man kolla upp allt så är det mera en surfdator. Vilket är okej om man bara behöver det. Sedan har jag varit ifrån macOS så länge så skulle nog inte passa mig idag. Inte helt såld på Liquid Glass.

Neo har en iPhone-processor med inbyggt RAM. Så RAM går inte att utöka förrän modellen får nyare processor, och näst på tur är väl 12 Gb? Ha inte för höga förhoppningar på den fronten de kommande fem åren iaf.

Däremot har ju ingen någonsin klagat på RAM i sin iPad. Neo är ju i princip en iPad som kör macOS och har inbyggt tangentbord.

Neo utan RAM-begränsning hade gjort Air helt irrelevant. Jag hade klarat mig med en Neo om den fanns när jag köpte min M2 Air. Och så hade nog 90% av Air-köparna.

Vad drar iOS vs macOS i RAM. Nystartat? Antar att några GB drar direkt!

Det är många som klagat på att iPadOS har en tråkigt aggressiv minneshantering, som iofs gör att den klarar sig på mindre mängd. Det som tydligast märks av är om man har ett gäng flikar öppna i Safari så måste dom ofta läsas in igen när man växlar mellan dom. Problemet finns även på dom iPadPro med 8GB eller mer.

Min iPad Pro m4 gör det. Vet ej om det beror på betan eller inte..

Det är inte betan, så har det varit sedan tidernas begynnelse med iPad. Alla mina har gjort så, nu har jag M5. Samma lika.

Är det så alltså. Mitt minne sviktar. :face_with_tongue:

Jag använder fortfarande ett Apple-tangentbord från en iMac årsmodell 2008. Tangenterna är fortfarande vita.

Sitter du i ett renrum med vita handskar? :joy:

Från sajten:

MacBook Neo har fått strålande recensioner och det är verkligen en perfekt dator för barn, studenter, äldre eller de som bara vill ha en maskin som de kan göra enklare uppgifter på. Men efter studierna kan det vara rätt nice att fördriva tiden med att spela lite spel. YouTubern Andrew Tsai har lagt vantarna på en MacBook Neo och testat 10 olika spel för att se hur bra det fungerar. Spelen han testar är:

• Cyberpunk 2077
  • Minecraft
  • WoW
  • Control
  • RE9
  • RE2
  • CS2
  • Elden Ring
  • Dark Souls Remastered
  • Mewgenics
  • Switch emulation