Allt om iPhone 17-serien

Fasiken vad skumt! Hoppas det bara var den här gången!

Vågar man köpa en “oöppnad” iPhone 17 på Blocket?

Dotterns mobil behöver bytas och jag har sett att det säljs endel nya iPhones på Blocket. Blir 1000-1500 kr billigare. Är det safe att köpa eller vad ska man tänka på?

Önskemålet var vit …

usbc till usbc , flätad minst 1.5 m , nån som har något bra billigt förslag , dom ja har e av de tjockare slaget , gillar ja inte , lika tjocka som apple org söker jag

edit , ja har ugeeen anker iniu deleycon, billiga rocka varianter , gillar ej :sweat_smile:

Baseus:

Den här notisen var ny :thinking:

Jag minns inte när den kom men jag har sett den rätt länge (men jag är snabb på att ladda betorna)

Den fanns hos mig ett tag men har varit borta ett tag. Sedan senaste uppdateringen är den tillbaka.

Från sajten:
image

När iPhone 17e släpps den 11 mars kommer Apple ta bort iPhone 16e och det innebär att alla iPhone-modeller som Apple säljer från i höstas och under 2026 har stöd för MagSafe. Magneterna som suger fast telefonen mot laddare har funnits i iPhone ett bra tag nu och med Qi2 kan även andra mobiltillverkare än Apple släppa telefoner med magnetisk kärlek.

Tittar vi på Android-sidan har Google och HMD börjat kasta in magneter i sina mobiler medan vissa andra såsom Samsung inte verkar vara lika sugna på det. The Verge har tidigare frågat Samsung varför de inte löser det och de tycker att magneter är en dålig idé eftersom det adderar tjocklek på telefonerna och deras kunder ändå bara kommer köpa ett fodral att sätta på och då kan man lika gärna ha magneter i det. Här tåls det att tilläggas att Apple lyckades baka in magneter i den löjligt tunna iPhone Air så att Samsung inte skulle klara det tror vi inte riktigt på.

Hur laddar du din telefon? Kör du med sladd, MagSafe eller Qi-laddning utan magneter? Kommentera nedan!

Fem år gammal bonusvideo:

MagSafe

Har till och pluggat igen usb-c porten med en gummiplugg för att undvika ludd i porten

Samma här. Köpte ett 20 pack på Amazon. Har inte laddat med kabel på flera år.

Själv upptäckte jag i helgen att hustrun hade lagt alla MagSafe-puckar i en zip-påse "då de aldrig används". Insåg att det var sant.

Med MagSafe slipper du ju tejpade kablar, bara att sprätta upp red linern. :joy::joy:

Förstår inte riktigt vad vitsen är med magsafe (bortsett från ludd-frågan, då). Du måste ju ändå ha en sladd till laddaren. Och du måste lägga telefonen på laddaren. Och laddaren tar en massa plats.

Lite som keyless på bil. Bra att ha ett “hål” att förvara nyckeln under färd så man vet var man har den. Hade man dessutom haft ett chip på bilnyckeln som man stoppade in i tändninglåset hade man sluppit alla bilstölder som bygger på keyless. Keyless måste ha uppfunnits av amerikaner som envisas med att ha matkassar utan handtag.

MagSafe är ju enklare att bara lägga mot telefonen mot magneten, kräver bara en hand så de som är enarmade gillar den skarpt. :joy:

Kör man keyless har man brickan/nyckeln i fickan, de vet man var den är. Praktiskt på vintern när man har handskar.

Laddar du den alltid på samma plats eller strör du laddplattor över hemmet?

Samma plats.

:slight_smile:

Jag har ett antal i huset. Kombos för att ladda klocka, iPods och telefon när det behövs

2 för eget bruk och en i gästrummet

Möjligen, möjligen om de låg still på ett och samma ställe så skulle det bli enklare att bara lägga telefonen där. Däremot är de ofta knepiga att få loss, krävs tvåhandsfattning tycker jag. Nu tänker jag på en vanlig puck.

Sedan skulle man ju kunna ha laddstationer typ den här:

...men då blir det mer avancerat och kostar lite pengar.

Jag har kört ställ i 3D printern till original MagSafe vilket funkar bra tycker jag. Tar med en sån på resan också.

Sen laddar jag ju mina klockor med handkraft. :joy::joy:

Jag har aldrig förstått mig på varför man ska ha dessa ställ. Jag har en vanlig MagSafe puck på nattduksbordet, sätter dit den på telefonen varje kväll, fördelen är att vill jag kolla nåt på telefonen på natten så sitter inte telefonen fast i något ställ utan jag kan använda telefonen som vanligt. Är det bättre än en vanlig USB-C sladd? Ja på sätt och vis, eftersom man inte behöver ”passa in” den i porten när man ska ladda. Tar jag med mig MagSafe på resor? Nope. Då duger USB-C lika bra. Men MagSafe ger också en lite lyxigare Apple premium känsla på nåt sätt. Samma sak med MagSafe laddaren till macen.