Jag håller med! Har nästan inte hänt något alls designmässigt med baksidan av iPhone PRO sedan 11:an, så jag välkomnar också förändringar.
renderingen av bumpern kanske stämmer , men hur kamrerna blixten sitter ( pro ) ser ju bara fånigt ut , hoppas verkligen alla har fel i detta !
Jag tycker att Apple borde återinföra S modeller. Så vartannat år så släpper de en S-modell, som bara är en spec bump av fjolårets lur. Då kan man börja uppgradera vartannat år istället för varje år. Mellan 15 PM och 16 PM var det typ ingen skillnad, utom kameraknappen som man ändå inte använder.
Det kan du väl göra oavsett vad modellerna heter?
Jo, såklart. Men tycker att det är dumt att byta modellnummer på dem när det är så små uppdateringar det handlar om. Det är ju i praktiken S uppdateringar det handlar om, då tycker jag man ska kalla dem för det.
Jag är nöjd om den kan lika på bordet utan att vobbla. Sedan kan den se ut hur som helst om man fixar det. För övrigt vill jag att den ska bli lättare. Gärna lite strömsnålare, men det kan jag avstå ifrån om det behövs.
Ett sunt angreppssätt från Apple (mfl) hade ju varit att inte släppa (topp)modeller årligen. Precis som du säger så har ju mobilutvecklingen stagnerat så pass mycket så det finns ingen anledning att pressa ut "nya" modeller så ofta. Det görs ju inte med tex iPad och Mac. Men det är ju marknadsandelar och ekonomi som styr i slutändan och då tvingas man till det tillvägagångssättet då konkurrensen på mobilmarknaden är stenhård.
Jag tror vi menar samma sak även om vi skriver det på lite olika sätt. Det jag menar är att när de bara i stort sett gör en spec bump, så är det fel att gå från iPhone 15 > 16 exempelvis. Det borde heta 15S, sen när de lägger till massa nya funktioner nästa år, då kan de döpa den till 16. Var ju större skillnader förr från en version till en annan.
Precis som att Samsung S25 var en specbump från S24. @pao håller säkert inte med där dock.
Det kan iallafall inte 16 PM. Trycker du på vänstersidan på skärmen när den ligger ner så vobblar den. Enda sättet att lösa det är väl en sån där ful kamerabump som vi sett renderingar på, typ som den som Google Pixel har.
Varför denna jakt på så lätt telefon som möjligt? Jag vill ha en större telefon, spelar ingen roll om den väger 200g eller 400g om det innebär större batteri och mer skärmyta.
Ju större klubben är där bak, ju mer vobblar den så 16 Pro är inget bra alls.
Vikten tycker jag är viktig. Handlar om känslan när man håller den i handen och när man bär den i kavajens bröstficka. Men även i andra fickor. Tycker 16 Pro är för tung. 15 Pro var bra eller bättre i alla fall.
just där tycker ja du har lite fel , hoppet mellan 15-16 , då kom ju kamera knappen o ska man vara rent krasst så e de ju den största förändringen på flera år , bara en instickare, men ja fattar va du menar ![]()
Jag tror de säljer bättre med ett nytt modelnummer än ett S på slutet och det är väl det de vill.
Gällande det håller jag med dig fullständigt. Det vara mjukvara som var den stora nyheten
En knapp vi inte behövde. Då var väl actionknappen och USB-C en större nyhet på 15 serien. Såhär i efterhand ångrar jag att jag bytte från 15 PM till 16 PM, ingen direkt uppgradering.
Precis, det är en mjukvaruuppgradering med marginell specbump på hårdvaran. Mjukvaruuppgraderingen hade ju inte behövts en ny modell för.
kanske kanske inte , jag laddar qi och som på klockan så har ja actionknappen avstängd .. ja bytte ju aldrig till 16 , längtar efter knappen , men den e inte värd 15” …
Jag laddar också Qi, eller snarare magsafe. Att det blev snabbare laddhastighet med 16 med nya magsafe pucken var väl iofs en uppgradering. Men utöver det, så vete tusan. 15 Pro serien kommer ju vara lika kompatibel med Apple AI som 16 Pro serien dessutom. Actionknappen använder jag både på telefonen och på klockan varje dag. Har en hel liten meny när jag trycker på den. Kameraknappen använder jag som genvägsknapp till kameran, inte mer än det. Hade varit smidigt om man kunde använda den för att zooma in eller scrolla på webbsidor eller nåt sånt, men mig veterligen funkar den inte utanför kameraappen.
ser fram emot air, så man till slut får ett nytt utseende , bara den inte får 60 skärm , o så lite tråkigt om den inte får magsafe laddning
edit : aha trodde den funka som ett scroll hjul i alla appar , safari ![]()
Nope tyvärr, du kan använda den för att zooma eller justera typ bländare och slutare i kameraappen, men utanför kameraappen är du rökt. Det enda den funkar till utanför kameraappen är att klicka på, då är det en snabbknapp till att starta kameran. Sen tycker jag den sitter lite för högt upp mot mitten iallafall på 16 PM, så ska man hålla i telefonen horisontellt så är det svårt att nå knappen, ska man hålla så man når knappen är det svårt att hålla stadigt, så då är det lätt att det blir skakigt när man fotar. Lättare då att använda volymknapparna eller den virtuella slutarknappen på skärmen.
ok , aaa vet den sitter lite knasigt på max modellen , mer naturligt på vanliga
Är det inte dags att vi kan dubbel/trippel-klicka på action-knappen nu? Jag använder den för att starta kameran då det fungerar med handskar men lite synd att en fysisk knapp blir så begränsad.