Allt om att ladda elbil

Ingen tycker om dig.

1 gillning

Sandström är lika ute ur Rolles bok som Liverpool är ur CL :sweat_smile:

Ursäkta men kan vi hålla oss till ämnet här :slight_smile:

Exakt blanda inte in mig i något som har med sport att göra. Musse griper alla strån och vanligtvis failar han. :joy::joy:

Som simpel plug-in-amatör har jag noterat en sak. Det är ju ofta så att många laddplatser står nära ingången till exempel varuhus, ICA Maxi etc och något jag har noterat är att många elbilar ställer sig på dessa platser utan att ladda. Kan de få böter för detta, finns det en lag eller vad gäller?

Min observation och egna uppfattning är att de ställer sig där för att komma nära butiken men skiter helt sonika i att faktiskt ladda.

3 gillningar

Roasta dom med din ChatGTP och lägg på vindrutan.

2 gillningar

Geni!

1 gillning

Om det står att enbart laddande bilar får stå där (samt korrekt märkning i övrigt inklusive vem som övervakar och kontaktuppgifter dit) så är det gula lappen som gäller ja.

Sällan sett sådana skyltar alls faktiskt.

Kan man få böter på en ICA Maxi parkering? Det finns väl ingen som övervakar dessa vad det gäller felparkering?

Börjar du redan få den bittra attityden som elbilsfolket har? :joy::joy:

Kan riktigt se när du skaffar en hel el. Får verkligen hybriderna ladda här? :joy::joy:

Vänligen Ove

2 gillningar

ICA var bara ett exempel, sett det lite överallt faktiskt.

1 gillning

Brukar ju vara vilda västern på denna typ av parkeringar. Familjeparkeringar används framförallt av lata arslen och samma gäller säkert laddplatser. På "mitt" Maxi har jag märkt en ökande trend att folk ställer bilen längs kanten på körvägen som finns mellan parkeringen och ingången. Allt för att spara några tiotals meter promenad.

Är en blivande Ove. :sweat_smile:

2 gillningar

Handikapp är ju ofta upptagna av folk som inte har tillstånd. Gissar att det är för det inte finns någon som upprätthåller ordningen.

Man hoppas ju att de får böter i alla fall. För min del är min "go to" ICA ofta den i Liljeholmen. Där finns det fyra parkeringar med gratis laddning. Står aldrig någon där utan att ladda. Det ger mig lite frid..:grin:

1 gillning

På flera av dessa parkeringar finns det en maxtid du får stå där, 2-3 timmar sådär. När jag jobbade på ett företag nära en maxi här i Göteborg så lärde vi oss den hårda vägen att det bevakades ofta och böter skrevs ut om någon vi maxtiden.

Säkert olika men kan tänka mig att det måste bevakas för att parkeringen inte ska användas av andra än kunder som långtidsparkering

Där ser man. Här i stan har vi inget sådant men vi bygger bort parkeringar i city för fullt så över tid kan det ju bli så här också för de som bor nära stormarknader.

Jag säger som en handlare jag pratade med för evigheter sedan.

  • Varför vill jag bötfälla dem för de handlar hos mig?

Då är det fritt fram!

Någon som är i behov av en sådan här laddkabel så har jag en skräpandes som bortskänktes mot avhämtning i centrala Göteborg alt fraktkostnad.

Obs, är endast 1-fas, max 4,6 kW så är för någon med laddhybrid eller med omänskligt tålamod.

Skicka ett PM vid intresse

4 gillningar