Allt om att ladda elbil

Laddningen är elbilens största och minsta problem samtidigt. Man pluggar in hemma och är nöjd med det, det jobbiga är att man behöver planera långresorna. Men samtidigt är det kul att micromanagera laddningar för att effektivisera så mycket som möjligt.

1 gillning

Skulle absolut inte att ta Tesla en månad för den resan och tappa flexibiliteten. Det är för lite pengar att spara.

3 gillningar

Vad ska man tänka på när man köper en laddkabel? Denna klarar ju 11kW vilket räcker bra. Men klarar den 3-fas?

Klarar man sig med 3 meter eller bör man ta 5 meter?

Vi har ju alla så olika förutsättningar. Men 3 meter känns väldigt kort. Men det beror på var du ska använda den. Sedan måste jag säga att jag är sjukt nöjd att jag köpte en med knapp så att jag kan lossa den via knappen från laddporten(Tesla).

1 gillning

Ska bara användas utanför hemmet och tänker att jag backar emot, men det kanske kan bli lite tajt med 3 m. Vad är det för modell du har, lät smidigt? Men kan vem som helst lossa och avbryta laddningen då?

Hur vet man om det är trefas eller enfas?

Antalet meter avgörs ju av var laddboxen sitter och om man vill ha flexibilitet framöver.

Jag vet inte om ”nyckeln” måste vara i närheten för att knappen ska fungera. Men jag tror det.

Den här köpte jag:

1 gillning

Snajdig, den verkar fin! Men kostar mer än dubbelt och jag lagar sällan publikt. Så en från Mekonomen får det nog bli men förstår inte vilka som är trefas :thinking:

Och jag är helt fel person att reda ut det..:grin:

Eftersom den är 11 kW och 16A är det trefas :slight_smile:

1 gillning

Den ska vara 3-fas. Plockade ut produktbladet från Mekonomen.

2 gillningar

Vi har en sån här hemma, gott med spiral

1 gillning

Perfekt, tack! Och denna då som är max 22 kW, kanske framtidssäkert? Också trefas? Någon nackdel med denna?

Snyggt! Tack :heart:

22 kW kabeln är framtidssäkrare, men troligen mycket grövre och klumpigare :slight_smile:

1 gillning

Ah, där sa du något! 3,2 kg istället för 2,3 kg… Och då ska laddaren stödja det samt bilen, kan ju ta många år innan jag drar nytta av det och tycker 11 kW laddar på bra i skidbacken, kontoret, hotellet mm där man står lite längre.

1 gillning

Ja exakt, jag har originalkablarna för 22 kW liggande i bilarna, men kör samma som @xms67 här hemma, behöver bara beställa en till för Zeekrn också :slight_smile:

1 gillning

Ingår det ingen kabel med Tesla?

Det gör det, men man vill ha en hängande i boxen så att man slipper fibbla med kabeln i och ur frunken

1 gillning

Funkar ju när man bor i hus, men bor man i LGH med flerbilsgarage skulle jag aldrig våga lämna kabeln i boxen. Den kabel man får med till Teslan, har den Tesla knapp?

Tyvärr ingen Teslaknapp på kabeln som följer med.

1 gillning

Man låser givetvis kabeln i laddboxen :sweat_smile:

1 gillning