Kabeln från Tibber väger 2,65 och så slipper man att den ligger i snömodd eller i en grushög
Man har ju en kabelkrok, sen gammalt.
Jag tänkte beställa den här, men om du kör Tesla vill du ha CC05T.
Den finns även som spiralkabel, vilket är lite lockande
Kabeln är väldigt tunn och fin!
Nu har jag haft elbil i två år och kört Göteborg - Åre ca 10 gånger.
Det har verkligen byggts många laddplatser under de två åren. Första gången så fanns fet bara en 100+ kW laddstation i Jämtland efter vägen till Åre (för icke Tesla). Det var Tesla i Åsarna. Nu har det tillkommit 3 st efter E45:an i Jämtland/Härjedalen. IONITY och Recharge i Sveg samt Eviny i Yttehogdal. Har även tillkommit 2 i Vemdalen/skalet.
Så igår kväll kom jag hem efter den senaste resan upp och var första gången som jag gjorde resan utan att ladda hos Tesla.
Parkerade dessutom med bara 2 % kvar i batteriet. Missbedömde hur mycket mer bilen drar med vinterdäck.
När vi var till Björnrike i vintras såg jag att de börjat på den där IONITY i Sveg, men vi laddade lite i Ljusdal så klarade vi oss bra
Har bokat Lofsdalen i mars, men med laddbox i stugan så det är fint (Y)
Det var väldigt tidigt för vinterdäck, men det kanske är snö där uppe i norrland redan? Kul att det byggs ut med fler laddstolpar. Laddade du bara enligt spotpriser eller körde du någon form av abonnemang?
Åker också till Lofsdalen och där är det okej men kunde vara bättre. Skoterhuset har massor av långsamma laddare till överpriser. Skidbacken är okej men alldeles för få. Snabbladdaren är ju dock ofta ledig. Men mer skulle behövas.
Har inte lyxen att ha en laddare vid stugan
Det var dock frost imorse så halkan kan komma nu.
Jo, men jag gillar stället ändå, det känns inte lika sönderexploaterat som Björnrike/Skalet, sen oerhört smidigt att bo nära backen och att det är lätt att ta sig dit med barnvagn. I Björnrike är det osmidigt att ta sig mellan "baserna" för en farmor med barnvagn
Jag åker ju skidor mest med dottern och då räcker det till bra där
Har du egen stuga?
Anledningen till att jag körde med vinterdäck är att sommardäcken leasar jag och vinterdäcken äger jag. Så vill inte slita för mycket på sommardäcken så att jag måste köpa nya innan jag lämnar tillbaka bilen så bytte innan jag åkte. Nu kom första snöfallen för säsongen i går morse så fick användning för dem första 15 km
Körde med Ionity motion. De hade en prova-på-deal på 45:-/månad.
Gillar verkligen Lofsdalen, och håller med om allt du skriver. Backarna räcker mer än väl för oss och det är så avsklappnad och skönt samtidigt som det är "riktiga" fjällen
Nej ingen egen stuga tyvärr, vi hyr de små lådorna precis vid mellanliften
Ja exakt, jag har ju hängt hela uppväxten i Vemdalen/Björnrike, så var till Lofsdalen första gången för två vintrar sedan och hela familjen blev sålda! Även om vi gjorde ett återbesök i Björnrike i våras, men då kände vi att vi ville tillbaka till Lofsdalen igen
Ah förstår, jag var nog aldrig ner där, vi bodde till höger om Snölandet, och kommer göra det nu igen fast högre upp i de större stugorna där
Ingick det inte en kabel till laddboxen?
I våran Defa Power är den inbyggd.
Nix, ingen kabel.
Spännande att råd och rön låter en gubbe raljera om tekniken. Vad jag har förstått har de rätt många läsare.
Jag kan själv inte läsa hela artikeln men det räckte med inledningen
Om nu datatekniker jobbar med att ladda ner appar, så visst
Råd och Rön är väl en riktig gubbtidning där det är låg ribba för att kallas "datatekniker".
Har inte läst tidningen på många år, men deras tester var ju i alla fall förr rena skämtet för den som är lite teknikintresserad, eller förlåt, datatekniker.
Anders hade problem att nå modermodemet
Krångliga appar och laddstationer som knappt funkar får blodet att koka hos vår elbilsägande krön...
Det roliga är att det räcker att läsa den där ingressen utan att ens öppna artikeln för att förstå att det där är en gubbe som hänger på Bensinupproret på FB och förklarar hur allt är katastrof med elbilar baserat på hans grannes kusins brorson som minsann hade problem med sin elbil den enda gång han var utanför kommungränsen. Nej, R&R ger jag inte mycket för. De åker i Sverkers soptunna.
Jag blir mest arg och ledsen över denna typ av krönikor. Istället för att visa hur enkelt det är så ska man göra krigsrubriker och beskriva hur uselt det fungerar. Stockholm-Blekinge och man skriver ”så långt mellan laddarna”, ”vid ett tillfälle var det bara 22 kW” och ”jag fick ladda ner sex olika mobilappar” känns ju som direkt ljug. Vilken bil har man för att behöva stanna 6 gånger? Man blir sugen på att ge ett svar..
Edit: En Volkswagen ID.3 Pro…