Allt om att ladda elbil (2022–2023)

Det finns snabbladdare precis överallt nu för tiden – i alla fall i södra Sverige. Tror ingen väljer ett ödsligt industriområde oavsett kön. Framförallt för att sådana laddare brukar vara av den långsamma typen. Framförallt laddar man oftast på traditionella bensinmackar så som Circle K och OKQ8 – då dessa båda har antingen egna snabbladdare eller Ionitys laddare stående hos sig. Dessa är upplysta och till och med ofta öppna.

2 gillningar

Pga att de som är så är så jäkla känsliga på det så har jag alltid som rutin på dc laddare att pipa kortet först sedan koppla in sladden... För det förfarandet supporterar 100% av dc laddarna

Har aveerkat många många mil med fru och barn i (el)bil. Aldrig någonsin har de gnällt över att behöva stanna en stund för att ladda.

Det där med laddare på industriområde tror jag är ett dåligt skämt som blivit sanning för vissa diesel sniffar

2 gillningar

Kan ju vara att de behöver vila från dig ett tag också, just saying. :joy::joy::joy:

1 gillning

Inga problem alls, men se till att ta snabba laddare och gärna laddplatser med många laddstolpar för att slippa köa. Fjällveckan kan dock vara lite stökig.

Jag tror även det är en gammal sanning nu?. Tittar man på chargfinder och slår fliter på >150kW så är lite lika tätt i norra sverige som södra

Däremot så är stationerna i norr ofta 1-2 st medan i södra Sverige är dom ofta 4-8st

Inte likamånga ebilar där uppe heller gissar jag.

Har blivit stor skillnad nu jämfört med bara förra året, tesla har byggt ut många stationer här uppe och konkurenterna har hakat på. Tror de bara är cirkel-k i Kiruna som har 2 st vart jag varit och snurrat.

Kör dock inte elbil själv än så länge, så kan vara nån station jag missat.

CircleK i Kiruna har 4 enligt chargefinder
Jag blev lite nyfiken på @cgullin påstående och kolla att E4:an helavägen till Kiruna i princip alla laddplatser (>150kW) 2 eller flera laddare. De flesta hade faktiskt 4...vilket jag tycker är rätt ok ändå.

Tittar man in mot landet så är det sämre med i princip bara 2 laddare på varje plats (gissar en med två sladdar)..men nu när jag satt och klickade så var det inte heller någon av dem som användes.....så känns ändå rätt safe att hitta ledig laddare där.
Nu tog jag inte med Tesla laddarna för de har väl i princip alltid minst 4st?.
Minns Tesla laddaren i Sveg för många år sedan.. Den såg så temporärt uppsatt ut så man var rädd den skulle tippa (bild)

2 gillningar

Efter 45:an norr om Mora så är det lite skralt med 150 laddare när man kör upp till Åre. Är bara Tesla i Åsarna som är öppen för alla.
Blir fort trångt på dem när det är lite mer folk på vägarna.
En fördel för Norrland är väl att det är fler som bor i eget hus och kan ladda hemma.

Precis.. Det är några gånger om året det blir fullt där.
Man får hoppas de löst det med de där flyttbara laddstationerna för att bygga fasta laddare där vore lite dumt

Bara på Eways, har testat flera andra och inte haft detta problem.

Maxi Haninge.

2 gillningar

Fast Tesla laddarna är väl inte igång där ännu?

Ser inte så ut.. skynkena är poo.

Laddade kärran på Iggesunds Bruk igår, Easypark app, 2 kr/kWh.
11 kW effekt men jag stannar här hela veckan så det löser sig.

Nope, inte igång än.

Konstaterade att Bauhaus bjuder på en timmes laddning. Det stod 22 kW på laddaren, kan man räkna med att få det vid fri laddning eller ”fular” de ned laddningen?

Om du har en bil som kan ta emot 22kW AC så går det säkert utmärkt.