Allt om att ladda elbil (2022–2023)

Kul för dig :joy: Du får besöka slaggberget så länge :nerd_face:

Någon på jobbet pratade om ett kort/blipp som stödjer flera olika laddstationer? Jag har bara läst här om Ellie och plugshare(?) från CarPay, men det verkar vara specifikt för Volvo/Polerstar?

Aha, AC :disappointed:

Plugsurfing.

Från sajten:


Elli höjer priserna och det rejält. Därmed försvann sista möjligheten att ladda på Ionity för billiga priser för gemene man och kvinna.

Hela Elli-abonnemanget gick över en natt att vara billigast till att i princip vara dyraste lösningen att ladda. I rena kronor är höjningen från 3,3 kr per kWh till 5,7 kr per kWh för Ionity och för övriga är det från 4,95 kr per kWh till hela 7,53 kr per kWh.

Har du Elli idag så gäller de gamla priserna fram tills det abonnemanget går ut – ett år efter att du tecknade det från början. Det samma gäller Volkswagen WeCharge, Audi Charging, Skoda Powerpass och Cupra Easy Charging.

 

7,53kr/kWh, då är det ju billigare att åka fossilt. Tur att man inte behöver så många kWh för att ladda plug-in hybriden. Betalar fortfarande 3kr/kWh för att ladda mitt 14KW batteri, då kommer jag 7-8 mil. Helt okej ändå :slight_smile:

Beror väl på vad man jämför antar jag, vår Kodiaq snittade 0.9 l/mil (bensin), MY:n ca 1,5 kWh/mil, där blir det ju fortfarande dyrare med bensin.
Vår V60 drar ca 0,5-0,6 l/mil (diesel), går väl ungefär jämt upp mot vår MY om vi nu hade betalt 7,5 kr/kWh.

1 gillning

Vi behöver grävande journalister i detta med tanke på att elpriset just nu är "gratis"...

Som wiki@Esse sa till mig för länge sedan: "Ockerpriser är olagligt".. Vände mig till arn och fick faktisk rätt

Ingen laddar väl för 7,53. Circle K, OKQ8 etc är billigare med ordinarie pris och finns typ överallt.

Tycker man ser en jäkla massa bilar på CircleKs laddare

1 gillning

Yep. Kostar väl 6kr har jag för mig.

edit: 5,99 till och med.

1 gillning

Det är ju numera rätt ok pris... Tyvärr

Om jag får vara djävulens advokat😉

Förmodar att du jämför stadstrafik, dvs där fossilerna är sämst och elbilen bäst. Som jag ser det så är det vid landsvägskörning som de höga laddpriserna är ett problem och då förmodar jag att förbrukningen blir annorlunda för dessa bilar?

Nej jag tänker på vad vi snittat vid blandad körning, nu har vi ju inte haft bilen så länge men vi åkte en sväng på 18 mil (enkel väg) med landsvägskörning i helgen och låg kring 1,46 kWh/mil om jag minns rätt. Man kan ju även räkna på 2 kWh/mil och fortfarande åka billigare än Kodiaqen typ.

1 gillning

Då är Kodiaqen betydligt törstigare än jag gissat på. Jag har en golf(bensin) som ligger på knappt 0,55 vid landsvägskörning. Känns sådär att den går billigare än en elbil med dyr DC laddning :disappointed:

Fler som reagerar.

Ja minst sagt törstig bil :stuck_out_tongue:

Men när vi laddade på Ionity i södertälje så kostade det 8,7 kr/kWh, har det blivit billigare nu? Kollade även Ionity i Plugsurfing-appen här i Gävle igår, då kostar det drygt 9 kr/kWh där?

Nu laddar vi 99% där hemma, men har inte hunnit sätta mig in i allt :stuck_out_tongue:

”Glömde” iofs i min ”ekvation” att under förutsättning att man laddar hemma så påbörjas alla långresor med billig el.

Förslagsvis använder man en billigare lösning :slight_smile:

1 gillning

Det är bara konstatera att ska man ha en ren EV, så bygger det på att man måste kunna ladda hemma. Annars finns det inte mycket till vinning på att köpa en EV för 6-700K jämfört med bensin/diesel för hälften av priset. Åkte Sthlm-GBG-Sthlm över påskhelgen i en lånad diesel, många elbilister i högerfilen som puttrade runt i 90-100 i högerfilen på 120 väg och sparade batteri, sedan var det enorma köer till laddstationerna. Nej, elbil skulle jag inte orka med, plug-in duger gott. Då kan man åka merparten på el, dvs vardagspendlandet, sedan på långresor så kör man bara på bensin helt enkelt. Kräver betydligt mindre planerande. Är man dessutom lite tung på högerfoten så klarar man lätt dessa 45 mil på 4 timmar med en fossil/hybridbil . Det gör man inte i någon elbil vad jag känner till.

Ekonomisk vinning på att köra bil? Då kan man åka kommunalt. :smirk:

3 gillningar