MIn Tesla har ett batteri på ca 77 kWh och jag laddar officiellt med 11 kW/h även om verkligheten verkar vara närmare 10 kW/h. Så skulle man teoretiskt ladda från noll till 100% så tar det alltså nästan 8 timmar. Men det händer ju aldrig så mer realistiskt som "storladdning" skulle väl vara från 5% till 80% och då tar det ca. 5-6 timmar. Men det vanligaste är ju att man laddar mellan 10 och 25% vilket tar 1-2,5 timmar.
Jag har bara skapat ett konto och lagt till kampanjen från Blocket som syns under fliken Profil. Har inget paket/abonnemang.
Men det verkar ju finnas olika paket att köpa men det är ju inget tvång.
Det var det jag funderade på och inte kunde hitta något omnär jag letade?
Det verkar vara svaret på min fråga, det finns paket/abonnemang men det är inget man behöver binda upp sig på. Man kan ha ett gratiskonto utan avgift om man inte utnyttjar det.
Nej.
Svenska och engelska i appen med NOK som valör... Men det verkar vara 419 SEK i Sverige vilket ju gör det till ett rätt dyrt abonnemang! Då tar man nog hellre Tesla om man är ute på semester en sommar bara.
Ja, det beror på hur mycket man kör och var man kör, som alltid. ![]()
För oss som inte har hemmaladdning vet jag inte riktigt hur man ska göra. Om några månader kommer NIO börja ta betalt för batteribyte.
Då blir det för min del 3kr/kWh + Parkering i Solna. Så inte blir det en billig historia.
När ska det komma någon "lag" på att man ska få rätten att sättaupp en laddare på sinparkeringsplats?. Norge har väl sådant?
Vart i Solna har du parkering med laddning för 3kr/kWh? ![]()
Jag bor i ulriksdal. Laddarna på gatan kostar 3kr/kWh via Northie appen
Lagen säger att BRF:er inte får säga nej om du vill sätta upp en laddbox på din BRF-parkering – så länge det inte finns särskilda skäl, dessa skäl kan vara att det helt enkelt blir för dyrt alternativt inte praktiskt möjligt.
Vet du hur det är med hyresrätter?
I Norge? Nej tyvärr.
I sverige menade jag, ursäkta otydligheten.
Nej här finns inga krav däremot jobbar de på mer pengar till klimatklivet och liknande så att det skall bli mer kostnadsfeffektivt att installera.
En liten fundering så här en måndagskväll.
Idag laddade jag av nyfikenhet upp min bil till 100%. Enligt WLTP har bilen 415km räckvidd. Men det är ju bara drömsiffror.
När bilen var fulladdad stod det att jag skulle kunna köra 316km.
Så undrar lite hur bilen räknar ut det. Bygger det på historik, utetemperatur eller andra aspekter.
Någon som har några insikter eller kunskap.![]()
Körstil gissar jag på.
Du har väl en så kallad dynamisk färddator som räknar med att du kör likadant som tidigare. Lugnar du ner dig går den längre och står du på kortare. Du har väl testat axet ett antal gånger de här dagarna och då tappar man lätt tio mil när man tror man spelar GTA. ![]()
![]()