När jag gjorde lumpen - 30°. Lastbilarna, då skulle man ligga på backen och med klassisk blåslampa, fotogen, förvärma oljetråget innan det gick ens gick att dra runt startmotorn.
Laddboxen hemma kan inte komma snabbt nog. Sitter vid Circle K och väntar på att snabbladda. Upptaget när jag kom dit. Efter fem minuter blev en ledig men när jag kör fram är den ej tillgänglig. Nu har jag suttit i 20 minuter till och fortfarnade ingen ledig av 4 laddare.
Finns en del kvar för en smidig vardag.![]()
Segt! Finns ingen annan laddare i närheten?
Hade varit bra om det gick att se effekt och procent i laddapperna, så man lättare kan bedöma om det är värt att vänta. Alla med CCS-kontakt får förstås ladda på en 300 kW-laddare, men är det kö kan man ju bli lite provocerad om någon står och fisladdar med 22 kW. Låga laddhastigheter är väl extra vanligt nu när det är så kallt och många inte kan förvärma sina batterier.
Den snabbladaren precis vid jobbet (OKQ8)var full och inte med i Elton appen där jag har rabatt.![]()
Men när jag åkte från jobbet skulle 3 av 4 vara lediga vid Circle K. Verkar vara ett populärt ställe att ladda. Men nu är jag snart klar och laddat till 80%.
Men troligtvis kommer mitt laddkort idag så jag kan ladda på jobbet tills laddboxen är på plats hemma.
Men när man ser hur mycket det kostade blir man ju glad.![]()
Har du laddat hem https://chargefinder.com @Hakan_Ander ? ![]()
47 min (förlorad timdebitering) + 150:- gör ju att en tank diesel blir billigare. ![]()
![]()
Om du laddar hemma/på jobbet blir tidsförlusten noll. Du sparar tillochmed den tiden det tar att åka till macken och tanka raffinierad dinosaurie. Dessutom, åker du alltid hemifrån med "full tank". Men det är som jag alltid sagt, för att elbil skall bli lönsamt och framförallt bekvämt, så är nästan laddning hemma (eller billig laddning på kontoret) en förutsättning, annars tappar man halva vitsen med elbil. Nu när man har åkt runt i fossilbil en vecka, lägger jag samma pengar på soppa per dag, som jag normalt laddar el för på en vecka.
Beror ju på. Dels vilken kräm du har i laddaren, dels hur kallt det är ute, dels vilken SoC du har i batteriet när du pluggar in. Har du en 32 Amp laddare som klarar att leverera 11kW konstant borde det inte vara några problem. Dock behöver du ju någon form av laddbox med dubbelkontakt, alternativt dubbla laddboxar. Jag har en 22kW laddare i garaget, nu accepterar min Mustang bara 11kW AC laddning, men jag brukar ladda från typ 50-90% på några timmar, tippar på att det tar ca 3-4h.
Då är det ju inga problem.
Nej precis. En vanlig dag är det nog svårt att göra av med mer än 50% av batteriet också, så vida man inte bor i skåne o pendlar till stockholm eller nåt varje dag. Men en vanlig jobbpendling brukar ju sällan vara mer än 10 mil per dag. Så sannolikheten att du kommer hem med under 50% SoC till vardags är ju ganska liten. Sen blir det ju en annan grej om du varit ute och åkt längre, då vill du komma hem med så låg SoC som möjligt för att ladda så lite som möjligt publikt där det är dyrt. Sen är väl inte två teslor i samma hushåll det vanligaste. Skulle tippa på att flertalet som har två elbilar i hushållet har någon Long Range modell med större batteri och en mer stadsbil som har mindre batteri. Då ser ju laddningen olika ut om du har en bil med 50kW batteri och en med 100kW.
Man laddar ju troligtvis inte båda bilarna varje natt heller.
ABC laddning är ju dock alltid att föredra. Exempelvis om du startar kupévärmare och/eller förvärmning av batteriet, så är det ju bättre att strömmen kommer från elnätet istället för från batteriet (batteriförvärmning kräver elnät för att funka åtminstone i mustangen).
Det är något som diskuteras friskt hos oss sedan många börjar köra elbil i tjänsten.
Kunderna har än så länge inte sagt något när flera konsulter lägger till 1-2 timmar extra på restiden. Men det är nog bara en tidsfråga.
Att föredra ja, men känns ändå onödigt. På veckorna har jag c:a 1mil TOR till kontoret. Har gratis laddning på kontoret men tycker det känns väldigt onödigt att koppla in varje dag.
Samma här. Kopplar in när det behövs.
Är det någon månadsavgift eller bindningstid på Elton om man skaffar abonnemang där? Är det bara att det bli ordinarie pris efter 3 månader eller är det något mer som händer? @katho eller @Hakan_Ander kanske kan svaret på det direkt?
Abonnemang du får signa upp på, info finns i appen / på deras hemsida.
Väldigt otydligt vad abonnemanget kostar på deras hemsida, jag kan inte hitta något där?
Vadå , signar man upp på ett abbonemang om man nyttjar den där Blocket rabatten? Och det börjar kosta efter 3 månader , tycker inte jag sett något om det
Står ju inget om man efter 3 månader har ett abbonemang: