Allt om att ladda elbil (2024)

Jag har faktiskt kört lugnare och långsammare med denna bilen än vad jag gjorde med Volvon.
Sedan undrar man ju hur långt tillbaka den tar data. Förra ägaren kanske hade ett helt annat körmönster.

1 gillning

Den tränar in sig sakta men säkert, du kanske får köra 5-10 mil.

Och bilen är ju nollställd sedan förra ägaren så det är nog bara mitt körande den baserar det på.

Vet inte om man kan nollställa detta, men det går kanske.

1 gillning

Historik, vet inte hur långt tillbaka VW räknar det på.

Inte ens @Esse åker till Norge och laddar. :joy:

Jag har avaktiverat smartladdning i Tibber nu och styr laddningen via garos gränssnitt istället.
Tibbers integration med Kia är för svajig, det är ofta appen säger att den inte har kontakt med bilen

Varför inte köra Easse eller zaptec om du kör Tibber? Nu bränner du ju 50% prisgaranti.

Har garo-box så jag har ingen sådan garanti

Sedan någon månad har Tibber tappat sin perfektion i smarladdning. I natt laddades min bil fram till den billigaste timmen. Då var den klar..:rage:. I praktiken är det så lite pengar att det inte är något att bråka om, men ändå störigt.

Så Tibbers system är just nu inget att tråna efter.

Vad jag förstått är det här ju deras USP? Att allt sånt här går per automatik? Om det inte fungerar som det ska och det blir situationer som du nämner där bilen är klar lagom till elen blir som billigast så fungerar ju inte tjänsten? Eller får man något annat som gör att Tibber kan vara värt det? Jag brukar rekommendera Tibber men om det inte längre fungerar så känns det ju som att man kan ta vilket timprisavtal som helst.

Funkar perfekt.

Vad hjälper det när det inte funkar för andra. :wink:

Är med i Tibber på facebook och folk ställer in fel till höger och vänster.

Funkar det inte lär inställningarnas vara fel. Eller det man värmer sitt hus med tar upp kapaciteten.

Som du vet har jag gått igenom inställningarna många gånger för att se om det finns något fel utan att ha hittat något sådant.

Att huset tar upp kapacitet faller ju lite av sig själv då jag te.x inatt drabbades av att laddningen gick igång för tidigt. Om laddningen dragit ut på tiden så att laddningen skedde efter billigaste timmen så kan jag förstå ditt resonemang, men nu var det tvärtom.

Det bygger på dina 10 senaste mil eller liknande. Du kommer bli positivt överraskad när det börjar bli varmare för övrigt.

1 gillning

I mitt fall har det med Kias API att göra (med största sannolikhet).
På vår ceed var det ofta att bilen inte svarade på anrop från appen.
Nu med EV6an funkar det bättre men inte problemfritt.

1 gillning

Kan laddningen dragit igång tidigt för den kände det behövdes för hinna klart?

Prova ta bort bilen och börja om.

Den slutade typ 02:55, billigaste timmen var 03:00-04:00 och avfärd 06:30.

Menar du ta bort bilen från appen?

Ja bara för felsöka lite. Ta bort och lägg till bilen i Tibber