Allt om att ladda elbil (2024)

Körde laddning inatt. Satt begränsning att ladda till 80% i kias app.
Tibber styr laddningen via Kias appen. Bilen slutade att ladda vid midnatt när den kommit till 70%.
Har lastbalansering i GARO-boxen.

Varför laddade den inte klart? Strul med kias api?
Så här ser det ofta ut i Tibber-appen

Det där har inte hänt mig. Men svårt att veta var felet är i kedjan. Jag har Tibber - Zaptec Go - Tesla. Sedan tre veckor tillbaka funkar inte riktigt smartaddning via Tibber. Den kan ladda på dyraste timmen eller på dyr timme. Igår laddade den från 76 till 80 procent på dyraste timmen.

Den har tappar anslutningen till Tibber så därav den ej blivit laddad.

@xms67 Hur ser dina inställningar ut? Mitt funkar jäkligt bra och skiftar mellan två bilar.

Vet inte vilken inställning du tänker på? Men jag har jibbers smartladdning påslaget och bilen avslagen. Det funkade i tre månader och började strula runt jul.

Men den laddade från 56% till 70%
Känns som när man ska åka långresa till typ fjällen och helt beroende av att laddningen funkar får man skippa Tibbers smartladdning och ”manuellt” styra laddningen

I ditt fall låter det rimligt. Just nu har Tibber massor problem. :slight_smile:

1 gillning

Ja och du ställer in avresetiden i Tibber under smartladdning?

Yes. Kollat igenom alla inställningar jag kan komma på.

Har inte upplevt några problem med smartladdningen, kör Tibber och smartladdning via Easee.

I ett försök att hålla ned effekt- och höglastavgifterna har jag lagt in effektvakt i Tibber-appen, det kan göra att man inte hinner ladda fullt i alla lägen, så det är något man får ta hänsyn till om man vill vara säker på att ha fullt batteri inför avresa. Exempelvis genom att försöka undvika att ha t ex 10 % som utgångsläge när man kopplar in bilen med en förväntan om att på morgonen ha 100 %.

1 gillning

Fick upp ett minne från 2015 på FB idag.

På den tiden var plugg in hybrid något väldigt ovanligt. Volvo(och jag, men det vill jag inte säga själv..:sunglasses:) låg i framkant. V60 D6 var en fantastisk bil. Integrationen mellan drivlinorna fungerade perfekt. Batteriet var dock litet men det gjorde ändå att jag snittade en diselförbrukning på 0,15-0,2 l/mil över tre år.

2 gillningar

Var den så bra eller är det som minnen av gamla flickvänner? :sweat_smile:

1 gillning

Under året blir det än lättare att köra elbil i Sverige:

3 gillningar

Undra vart stationen ”Göteborg Norr” kommer hamna?
E4/E45 finns det ju rätt gott om laddare om man nu tänker att ska igenom igenom Göteborg
Vågar man drömma om nordöst , efter E20 nånstans mellan Göteborg och Alingsås

Det känns som att tidsangivelserna är mer gissningar eller önskningar än realistiska planer. Men hoppas jag har fel.

Hoppas kan man alltid göra. Några av dessa har varit planerade för 2023 men står nu som 2024 dock :frowning:

1 gillning

Vet du, eller någon annan, hur läget är med den i Södertälje?

Personligen tycker jag den känns väldigt prioriterad. Täcker både E4 och E20 så underlaget måste vara enormt. Och tillräckligt långt bort så vi Stockholmare inte blockerar den för skojs skull..:smiley:

Åt Alingsåshållet borde vara Göteborg Öst men då Mora Norr är Orsa så borde det kunna vara Surte eller liknande.

Jag har ingen insyn alls om hur Tesla bygger ut sina SuC, gissar att den som har bäst koll utanför Tesla är Tesla West Sweden typ :slight_smile:

1 gillning

Dags att ladda!
Köpte ju elbilen innan laddboxen var inköpt och laddkortet till laddaren på jobbet har inte dykt upp ännu.
Så tänkte ta mig till en snabbladdare imorgon.
Någon har som har tips på någon kampanj eller liknande att kolla efter. Har en Circle K som ligger krokarna och dom har laddning för 5:99.
Nu såg jag också att OKQ8 vid jobbet har för 5:84. Båda är 150 kw CCS så det borde väl gå ganska snabbt så kanske hinner på lunchen.:hugs:

Det jag postade tidigare, 30% rabatt på Circle K/OKQ8 bl.a. via Elton/Blocket.

1 gillning