Allt om att ladda elbil (2024)

Vad har du för bil och vad kom du upp i för hastighet?

Citroën e-c4. Maxar 100 kW i vanliga fall men har ingen förvärmning så kom bara upp i drygt 40 kW i den kylan.

Struntade i att ladda från 40% till 80% i natt då jag tolkade dagens väder som att timpriset skulle ner under 70 öre kommande natt. Nu blir det 100öre istället.
Felbedömning med många procent :sweat_smile:

Rolig hobby..:+1::smiley:

Laddar nu andra gången hemma och koll lite på faserna. Så här ser det ut nu.
Bergvärmepump är det enda som går men där går ju inte elpatronen nu.
Har lastbalanserare till vår GARO-box.
Ev6an kan väl mest ta 11kw på typ 2?
Medan gamla laddhybriden bara tog 3,7kw.

Behöver man säkra upp till 25A med elbil?
Laster på 22-25A under några timmar klarar ju 20A utan att smälla

Lite som daytrading :sweat_smile:
Time in the market beats timing in the market :nerd_face:

1 gillning

Jag säkrade upp till 25 A. Det behövs väl inte men det skapar frid i själen(och i huset). Sedan har jag haft nytta av det på exakt förväntat sätt genom att alltid ha tillgång till full effekt för laddningen. Kom hem med ca 10 % kvar och skulle iväg en mörk och regnig kväll där den resan skulle ta ca 8 procent. Hade en timme för att ladda hemma och med full fart på laddningen fick jag den reserv jag ville ha för den resan. Hade inte varit lika roligt om lastbalanseringen dragit ned laddningen kraftigt.

2 gillningar

Jodå , det minns vi att du gjorde :wink:

1 gillning

Helt rätt kan ju vara värt några kronor att slippa en massa strul.

2 gillningar

Har 20A hemma och har funkat fint i 2,5 år
Ibland har man fått en varning från tibber om överbelastning, men aldrig varit ngt problem. Är nog mer att man får notisen då den är nån ms snabbare än lastbalanseraren :blush:

1 gillning

Då var man med elbil och den måste ju laddas också.:sweat_smile:
Så dags att inhandla en laddbox.
Har tittat på två olika modeller. Den ena är en Zaptec Go med installationen som frun kan få till ett rabatterat pris genom jobbet.
Den andra är en Defa Power som jag begärt offert på så vet ej slutliga priset med installation.
Själv lockar Defa boxen mer eftersom den har en fast kabel med upphängning och en display med lite info.
Båda verkar fått bra betyg.
Ni som har Zaptec Go, är kabeln separat och då lätt att någon snor den eller går den att låsa fast.

Sedan kommer ju även frun snart ha en elbil men vi känner inget behov av att ladda samtidigt. Hon kan med fördel ladda på jobbet. Eller skall man satsa på en dubbel och i så fall klarar hushållet av att ladda två bilar samtidigt.

Har ni några andra tips angående laddbox.

4 gillningar

Du låser fast kabeln i Zaptec Go - typ det enda man gör i appen liksom :).

Då ni inte använder Tibber eller något annat elbolag som kan styra laddningen mot billigare timmar så skulle jag rekommendera Defa Power ihop med defas egna lastbalanserare - viktigt dock att ha Wifi-täckning både i central och där laddboxen skall stå. Det går inte att lösa lastbalansering med mobiluppkoppling.

Inget problem med uppkopplingen. Typ tre-fyra meter från båda ställena.
Och som du säger, här nämns aldrig Tibber i detta hushållet för familjefriden.:sweat_smile:

Jag skulle nog rekommendera en laddare med två uttag. Det är kanske inte ofta ni kommer behöva det, men jösses vad skönt att slippa tänka på vem som ska ladda ”i natt”.

Men eftersom frun kan ladda typ gratis på jobbet känns det mer fördelaktigt att hon gör det där medans hon jobbar. Så dom få gångerna vi båda kommer behöva ladda hemma får vi lösa det på något sett helt enkelt. Det är ju ändå några tusenlappar mer för att ha två uttag som väldigt sällan kommer användas. :man_shrugging:

Jag inser det, så i sak har du ju helt rätt. Bara min drivkraft att eliminera allt som stör ett smidigt liv. Även om det säker kommer användas mycket sällan. Dessutom är det inga jättepengar. Men full förståelse för annat sätt att tänka..:grin:

1 gillning

Tål att funderas över i alla fall.

1 gillning

Notera att det blir billigare att köpa två Zaptec Go eller Easee Charge Lite än en laddbox med dubbla uttag om du räknar med effektvakten. De två förstnämnda samarbetar och lastbalanserar mellan sig – det vill säga – de kommer inte försöka pressa ut mer effekt tillsammans än den totala mängden tillgänglig effekt.

Se exempelvis följande video om hur det fungerar.

1 gillning

Okej, jag har noll koll på det. Däremot skulle jag själv i @Hakan_Ander :s kläder se till att jag kunde ladda båda bilarna. En eller två laddare är nästa steg i beslutskedjan..:grin:

Nej det är en bra poäng – Defa Power som vi pratade om i tråden kan till exempel inte lastbalansera mellan två likadana boxar, inte i dagsläget i alla fall och därmed är ett mindre bra val om man önskar ha två boxar uppsatta.