Tanken är god tycker jag.
Men varför ska du tänka på nästa person som kommer äga din bil?
Tänkte du även lika när du hade en bensin/dieselbil att du inte
skulle varva för mycket eller slita på motorn och växellådan mer än
absolut nödvändigt?
Tanken är god tycker jag.
Men varför ska du tänka på nästa person som kommer äga din bil?
Tänkte du även lika när du hade en bensin/dieselbil att du inte
skulle varva för mycket eller slita på motorn och växellådan mer än
absolut nödvändigt?
Bra karma. ![]()
Det är så jag också tänker göra. Klart man inte vill slita ut grejerna i onödan. Hur ska man tänka om man har en hög SoC, säg 80-85%, ska man ändå plugga in laddaren även om man inte har planerat någon särskild användning av bilen? Eller är det bättre att låta den stå urkopplad? Tänker ju att det torde vara bättre att ha den ipluggad, om man vet att man ska iväg om nån timme eller så, då kan man ju starta förvärmning och då dras det ju från elnätet istället för från bilens batteri. Men utöver det vet jag inte om det finns något syfte?
Håller med... Varför slita på batteriet i onödan.
Behöver du inte så mkt räckvidd så behöver du väl inte koppla in den. Förvärmning drar inte slut på batteriet. ![]()
Ja, självklart. Varför slita på något i onödan?
Jag har historiskt alltid haft sladden i och har aldrig haft någon större batteri försämring...
Dock tror jag att förvärmning av kupén, dvs det Ford kallar fjärrstart, inte värmer batteriet utan enbart kupén. Vad jag förstår måste man ha kabeln ipluggad och sätta en avresetid i appen/infotainment systemet för att bilen ska förvärma batteriet.
Bara att hoppas det inte blir några sladdbarn. ![]()
![]()
Och förmodligen ha över en viss batteriprocent, så fungerar det tex på Polestar. Jag kopplar bara i sladden när jag ska ladda och till vardags förvärmer jag bara kupén och inte batteriet.
![]()
Måste bara återigen få glädjas lite åt hur otroligt skönt det är, framförallt för sinnesfriden med hemmaladdning nu. Som du sa @xms67, blir en annan frihet. Nu vet man att det inte spelar någon roll om man kommer hem med 90% eller 1% i batteriet, man pluggar bara in och tänker inte mer på saken. Behöver inte heller fundera så mycket på vilka appar o blippar man behöver för att hitta den billigaste laddningen, eftersom man ändå har billigare laddning hemma. Det är ju just de där sällsynta tillfällena man åker på långresa utanför bilens räckvidd, dessa tillfällen kan jag dock räkna på en hand per år.
Jag kopplar in laddaren om bilen ska stå över natten eller längre. Man vet aldrig vad som händer och då är det bekvämt att laddaren är inkopplad. Har jag haft någon nytta av det så här långt? Nää..![]()
Tibber håller dock på att introducera något system där bilen ska stötta elnätet vid tillfälliga svängningar, vilket jag står i kö för. Då "måste" laddaren vara inkopplad när bilen är vid huset.
Det måste vara väldigt skönt att ha laddare hemma. Än så länge har jag gratis batteribyte men kommer från och med april kosta en slant.
Fast jag tycker ändå det funkar ganska bra att inte ha hemmaladdare eftersom jag har på jobbet. Har flera kollegor som bor i hyres som pratar om att laddarna som sattsupp på deras parkeringsplatser kostar 5-6kr/kWh så det blir inte att de laddar där.
Fungerade nu. Mötteupp en av deras tekniker i mantorp och stoppa i en sladd i bilen. Nollade något felmedelande och gav mig en extra månad gratis batteribyte
Så har nu gratis byte till slutet av maj.
Det var snyggt gjort av de, att t.o.m. en tekniker kom ut och hjälpte och löste problemen för just dig och din bil.
Snygg och bra lösning och så lite kompensation på det, kul att höra ![]()
Vi åldermän och bakåtsträvare stannar ju bara till vid macken på hemvägen, slipper att fibbla med appar och sladdar. Har funkat i hundra år och det gör det fortfarande. ![]()
![]()
Som Henry Ford sa, hade jag frågat kunderna vad de ville ha så skulle de svarat; snabbare hästar...