Hela brevet låter helt galet.
Har sett att det finns gamla trådar i olika Teslaforum om liknande. Det verkar vara mest Tibber och dessa smartladdning som väckte bilen otroligt många gånger. Sedan var man djupt oenig i de trådarna om det var ett problem eller inte. Jag vet sedan inte exakt vad lågspänningsbatteriet gör på Tesla. Det är för övrigt ett litiumjonbatteri på 16 V. Pyttelitet sägs det. Det laddas via högspänningsbatteriet om man nu inte lyckas ladda ut det stora batteriet helt såklart.
Från Tibber fick jag svar tidigare att de pingar mot Kias API var 15e minut om bilen är hemma och inpluggad i laddaren
Härligt. Nu kommer du snabbt känna en otrolig frihet. Som en bonde med en dieseltank på gården..![]()
Haha lite så. Nu funderar jag på vad jag ska ställa in den dagliga laddningsgränsen på. Är det jättedåligt med 85%?
Vad rekommenderar Ford? Sätt den på det.
90% rekommenderar ford. Tycker det känns aningen högt.
I och med att du ska ha den så kort tid så kan du ju mata på hur mycket du vill. Men annars är det ju så att Apple är vår gud så 80 procent..![]()
Vet Ford något om bilar? ![]()
![]()
Nä, men man kan ju låtsas. ![]()
De har ju bara gjort bilar sen 1903. Så det där med bilar är ju lite nytt ![]()
Det var ju samtidigt som jag började byta kamremmar. ![]()
Som Xms67 skriver så spelar det ingen större roll för dig då du kommer ha den så kort tid.
Äh ni har nog rätt. Sätter laddgränsen på 90% och håller mig till det. Kan ju knappast bli så stor degradering på 1,5 år så att jag märker det. Nu får man glädja sig åt all tid man kommer spara när.man aldrig mer behöver åka till macken och tanka. Åkte en dieselvolvo häromdagen, en taxi. Då inser man hur underbart det är att åka elbil. Inga vibrationer, inga växlar som känns, inget motorljud, inga bekymmer med tomgångskörning etc.
Tycker det är lite fel mentalitet att säga att det inte spelar någon roll för att bilen ska vidare efter 1,5 år. Jag har firmabil och tar hand om batteriet så bra jag kan, nästa ägare som lägger kanske 400-500k för min bil förtjänar ju ett så bra batteri det går ![]()
Kanske det, men om nu tillverkaren rekommenderar 90%, så har man ju egentligen bara följt tillverkarens rekommendation.
Ja 90% är ju bara att köra på med.
Absolut! Jag laddar till 90% enligt rekommendation, och till 100% inför långresor.
Tyvärr har du ingen tack för detta. Jag killgissar att få tänker som du vilket är synd. De tänker mer på att undvika skador som syns och kostar dem själva, att nästa man får ett sämre batteri finns det ingen tanke på.