Akilleshälen för alla bilar oavsett drivmedel när det är riktigt kallt är 12V-batteriet.
Norsk elbilsforening testade hur BMW iX1, Renault Megane, MG4 och Kia Eniro EV klarade en övernatting i -40.
För de som inte orkar kolla så var det inga problem för BMW:en eller Renault att starta då de underhållsladdar 12V från stora batteriet. Tuffare för asiaterna i testet.
Det ska väl alla elbilar göra om de inte är felkonstruerade eller drabbade av någon bugg?
E-GMP-bilar har ju haft lite problem med detta, men är så vitt jag vet åtgärdat via mjukvara. Om man av en eller annan orsak drabbas av urladdat 12 v-batteri på en E-GMP-bil ska det (såvida inte 12-v batteriet är helt urladdat) gå att tvinga igång 12 v-laddning från högvoltsbatteriet om man ansluter V2L-adaptern.
Mina fördomar om fossilbilar säger att det kan vara problem att ens starta en dieselbil i -40. Men jag vet ju förstås inte, men nice att få vara lite fördomsull en tisdag kväll liksom.
Har förekommit på EV6 och Ioniq 5 också. Oklart om det är felaktiga/dåliga 12 v-batterier, ägarbeteenden, tredjepartsappar som mjukvaran inte kan hantera eller något annat.
Dock ska så vitt jag vet 12 v-batteriet laddas från högvoltsbatteriet även när bilen inte används.
Dieslarna kräver ett bra batteri i dessa temperaturer om de ska starta. Men det värsta för fossil motorerna är ju slitaget som blir innan oljan tunnat ut sig och kommer in överallt och kan göra sitt jobb.
Ja. Bilen driver tillbehör på 12 v-batteriet, t ex elbaklucka eller kommunikation med appen. När spänningen sjunker ned mot 12 volt börjar bilen ladda batteriet upp till 14 volt enligt mätningar som gjorts. Utan att bilen behöver vara i Ready-läge.
Dock verkar det inte fungera under vissa omständigheter, t ex om bilen väcks väldigt ofta eller om högspänningsbatteriet är under 20 %.