Allt om att ladda elbil (2024)

Finns det gamla och nya 100kWh batteri i stationerna?.

Nyfiken, vad är det för problem du har? Hade strul med en EL6 när jag var i Mantorp sist :frowning:

Alla nya batterier som kommer ut i omlopp är det nya batteriet men det finns fortfarande många äldre 100 kWh som kommer finnas kvar ett tag till. Man vet inte riktigt om man fått det nya eller gamla innan det är dags för laddning så bäst är att förvänta sig lägre hastigheter. Men om en bil med nytt batteri kommer och byter och får det gamla så kommer det ju finnas ett nytt i stationen och alla nya stationer populeras med det nya batteriet :slight_smile:

1 gillning

Den stationen kanske är väldigt använd?. När jag står vid stationen och ställer mig inom Start Area och trycker start. Så backar bilen någon meter sedan får jag felmedelande att jag ska rätta till bilen.
3-4ggr har jag försökt och gjorde rent kameror och scensorer runt om.
Vad strulade för dig?

I värtahamnen funkar det utan problem.

Sensorerna kom vi nog fram till att det var. Bilen vägrade starta processen och kastade hela tiden ifrån sig fel. Gnuggade kamerorna som fasen (varit med om att dom varit problem tidigare vid snöslask) men sensorerna glömde jag helt och det visade sig att en av dom var lite smutsigare än övriga.. Men ditt låter ju som ett faktiskt fel, får hoppas Nio löser det åt dig!

1 gillning

Jag har Tibber och använder smartladdning samt lastbalansering.

De första typ 3 månaderna funkade smartladdningen perfekt. Men de sista 7-10 dagarna har jag märkt att den inte alltid väljer tiden med lägsta pris. Som nu laddade den nyss, 23:00-23:30, trots att det är billigare senare i natt. Så har det sett ut flera nätter. Ibland laddar den hälften vid en dyrare tidpunkt och hälften på billigaste tid. Någon mer som har samma eller märker förändringar i smartladdningen hos Tibber?
Bilen är en Tesla MY LR.

Så funkar det. 99% av tiden funkar det och ibland kladdar det.

Kan vara så att bilen laddat långsamt någon natt pga värmepump och liknande så schemat blivit rubbat.

Kör du dessutom zaptec eller esse har du ju ändå prisgaranti.

Så att du blev en krona fattigare får du leva med.

Ja, det är verkligen inte en kostnadsfråga..:grin:. Stör mig mer på att det int fungerar som det ska. Till detta fels försvar ska man kan man dock konstatera att den felaktiga laddningen alltid sker innan den billigaste perioden. Sämre hade varit efter.

1 gillning

Fortsätter diskussionen från Allt om att ladda elbil (2022–2023):

Får revidera detta om att jag inte haft några "större" problem. Bilen hade inte blivit använd på några dagar och stått ute i snö, töväder, regn, snö igen och nu i dag -10° C. Inget av dörrhandtagen ville fällas ut, försökte både trycka och banka på dem, vilket fungerat tidigare när de inte fällts ut automatiskt.

Bagageluckan kunde jag dock öppna och där fanns en sprayflaska med isborttagare. Ett sprut på dörrhandtaget så fungerade det fint att öppna sedan. Se det som ett bra beredskapstips för alla med infällbara dörrhandtag. :slight_smile:

3 gillningar

De där flytande isborttagarna är inte att förringa. Har använt det för att avfrosta lyktorna i många bilar, sedan någon smart rackare fått för sig att ta bort strålkastarspolare på de flesta nya bilar.

Men problemet med att handtagen fryser borde ju vara en smal sak för biltillverkaren att avhjälpa genom att göra dem elektriskt uppvärmbara och att det automatiskt aktiveras vid en viss temperatur.

1 gillning

En mugg med varmvatten fungerar det med, om man har det tillgängligt

Tanklocket hade frusit på vår Kia ceed förra veckan, fick en mugg varmvatten på macken att hälla på tanklocket

Har en kompis som är uppe i Norrbotten i närheten av Jukkasjärvi. Det var -40 på bilens termometer. De åker med ett annat par i deras elbil. Min god vän har har halvpanik över förbrukningen..:cold_face::sweat_smile:

-40 med elbil kan inte vara kul ändå. Även långdistansbilarna med 100kW+ batterier borde ju få betydligt kortare räckvidd vid såna extrema temperaturer.

Vill minnas det finns någon engelsktalande person som bor i Norrbotten(?) som spelade in ett klipp med sin Kia Niro i -37.
Han var förvånad över hur bra den fungerade.
Sett på tuben

1 gillning

Tydligen är det luftens täthet som påverkar mest. Min vän är ingen övertygad elbilist så han klagar lite och säger att de borde tagit hans dieselbil. Samtidigt ställs många bussar in där uppe pga av för kallt för dieseln. :sweat_smile:.

Jag frågade vad de gör ute på vägarna och han svarade att de är på väg till en bekants SOMMARstuga..:joy:. Jag kanske är uttråkad här hemma men jag har skrattat så tårarna trillar..:joy::joy::joy:

Ja, miljödieseln funkar inte bra när det blir för kallt, filtrena sätts igen. Därför är blankdiesel populär i inlandet.
Flera skogsbolag har dispens att köra med blankdiesel i maskinerna när det är som kallast

1 gillning

-40c är ganska ovanligt. Min syster bor(SOMMARstuga) i Porjus och jag körde dit över jul. Det var var -26c på julafton och min bil med 100kWh batteri klarade sig väldigt bra. Jag hade en högre förbrukning i början av resan därifrån på nästan 30kWh/100km de första 30-40km sedan gick den ner till normala nivåer.
Annars märkte var att den tog längretid att ladda på AC mot vad jag är van vid.

4 gillningar

Många av el-bussarna går dåligt här uppe nu när det är kallt.

Eller bara återgå till mer konventionella handtag. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Är det första gången handtagen strular?

Ja, som jag minns i all fall. Tidigare har jag kunnat lösa det med handkraft.

1 gillning