Vi diskuterar just detta här – hur laddboxarna i framtiden balanserar batterinvån bättre beroende på behov.
@xms67 Min tur nu med strul. Laddar direkt när jag sätter i sladden.
Trodde att försäljningen av elbilar ökade hela tiden.
Styr du laddningen från boxen eller bilen?
Outgrundliga äro herrens vägnar. Det är klart instabilt just nu.
Imorgon ska jag ut på världen minsta äventyr. Känner att för att få ihop hela dagen blir det bäst att ta bilen. Inser återigen att det finns sjukt mycket laddplatser(destinationsladdare) i Stockholm. Inte för att jag behöver ladda, kommer anlända med typ 76% och ska hem igen så jag lär väl anlända hemmet med ca 70%.
Däremot är jag i tidsnöd(och lat) så jag vill hitta närmsta parkeringsplats och då kan ju en laddplats vara den. Men inser att det är svårt att Googla fram P-platser i Stockholm och då tänker jag inte på gatuparkering.
Det andra jag inser är att det verkligen är en djungel med appar och prisnivåer. Kollar på en P-yta med laddning som driftas av Mer och upptäcker att Elli är billigare än Mer. Men i det finstilta ser jag att Elli efter ett tag debiterar 57 öre per minut efter 4 timmar. Är man inte observant blir det några kronor man inte tänkt sig.
Ladda ner ChargeFinder.
Lite förvånad att Tesla vid Töcksfors satt upp V4-laddare 100 meter från deras V2-laddare. Trodde nog de skulle byta ut men ser ut att bli två laddplatser. Någon somv et vad planen är?
Den är nedladdad sedan dag 1 - 10
Det har jag sett på ett par ställen i Norge. Då har man t.ex. SuperCharger Norr och Syd även på rätt små ställen.
MER verkar börja ta sitt förnuft till fånga och kostar nu runt 4-5kr/kWh kvällstid. Aktuella priser utan abonnemang hittar ni i deras app.
Roamingpriserna verkar inte helt vansinniga heller som hos många andra, finns i appen.
Är Mer något laddnärverk som finns utspritt i hela landet?
Ja, finns lite överallt. ![]()
Har du fått igång hemmaladdare nu förresten?
Nej men snart. Väntar på att installatören skall ringa och boka en tid. Så troligtvis inom 2 veckor.
Men det funkar bra nu ändå. Laddar på jobbet för 2,50.
Najs, vilken box blev det då? Oavsett omständigheter och laddmöjligheter annars så är det väldigt skönt med hemmaladdning. Som @xms67 beskriver det, så upplever man en ny sorts frihet. ![]()
Det blev en Defa Power. Tog en offert direkt från deras hemsida och det kommer landa på 9800:- totalt med box och installation.
Under januari som var en halvdyr månad om man kollar på elpriset så laddade jag hemma till en kostnad på under 1 kr per kWh. Meddelas bara så här. ![]()
![]()
Du kommer säkert bli nöjd
Är du nöjd med elbilsövergången såhär långt annars? Eller saknar du dinosaurien?