Jag är supernöjd.
Skall snart ta en längre tripp till Stockholm med bilen. Blir väl 2 stopp och ett litet test hur det är att ta en elbil med mindre batteri på en sådan tur.
Kul att höra. Det blir spännande. Långtrippar är alltid bra för att lära känna bilen ordentligt. Har du tid över i stockholm så hojta till ![]()
Är du bekant med sidan ChargeFinder - Laddstationer för elbilar?
Yes. Har den appen nedladdad. Finns ju även inbyggt i navigatorn var man skall stanna för att ladda. Sedan om den visar bra laddställen och där man vill stanna är en annan sak.![]()
Men blir som sagt ett litet test och jag kommer inte stressa upp och ner.
Kommer nog inte ha så mycket tid över. Skall upp på konsert och redan planerat möta upp vänner där.
Jag tänker att att de här "extra-apparna" har sitt stora värde om man kommer fram till en laddstation via navigatorn och det är fullt eller annat strul. Samt att leka med i planering av resan.
Jag ska åka till Göteborg över påsk, funderar på om man ska åka raka vägen, borde inte vara några problem med Mustangen, eller om man ska stanna nånstans på vägen och ladda och fika o sträcka på benen. Samtidigt är det ju inte kul att komma fram med typ 10% batteri när man inte vet hur det ser ut med laddmöjligheter när man kommer dit.
Jag får väl kolla av i både Chargefinder (som har stöd för Carplay) och navigatorn vad dom säger. Men jag är inte orolig. GBG-STKHL är ju det väl utbyggt med laddplatser.
Vid dåligt väder eller okänt ställe(vad gäller laddning) så skulle jag inte anlända med enbart 10%.
Klarar du 5 timmar utan att lätta på trycket i blåsan.![]()
Kanske skulle komma fram med mer än så, jag vet inte. Men det beror som sagt på vädret. Ska hälsa på släktingar i Alingsås, där verkar det inte finnas några snabbladdare alls. De snabbaste ligger på 50kW, så det blir nog ett halvtimmes stopp någonstans på vägen. Man kanske vill åka runt lite när man väl är där också liksom. Räknar inte heller med att kunna ladda hos dem jag ska bo hos.
Tillhör det dålig laddhygien att be att få ladda shuko hemma hos någon som inte har laddbox? @Esse hade ju någon oskriven regel om sånt.
Toppa upp 20 minuter på vägen, slipp dinosaurie-schuko.
Jag skulle aldrig be om det, inte för kostnaden utan det eventuella strul som kan uppstå.
Tråkigt att ha en husbrand på sitt samvete. ![]()
Under förutsättning att man kan sätta laddningen till 8 A så undrar jag verkligen vilket strul som kan uppstå?
Det kan man ju på de flesta schukokablar. Däremot tar det en evighet och två oceaner av tid att ladda med 8A. Men man kanske hinner ladda upp bilen på två dygn?
Äh, det är nog enklare att bara stanna o snabbladda lite grann på vägen istället. Man laddar så extremt sällan publikt nu när man har laddbox hemma, så det gör inget om den enstaka gång man behöver göra det kostar 5 eller 10kr/kWh. Jag har inte laddat publikt en enda gång sen jag fick min laddbox hemma. Fast jag har ju å andra sidan inte åkt utanför bilens range heller ![]()
Inte supporta dom som tar 10kr/kwh. Big nono.
Virta har en 350 kW i Alingsås.