Allt om att ladda elbil (2024)

Tyvärr funkar Tibber riktigt dåligt. Appen och de smarta funktionerna är exakt som @cgullin skriver deras USP men Tibber verkar verkligen sköta det hela med lillfingret.

Har samma problem som @xms67 med laddningen. När jag ville testa ta bort power up till laddboxen och koppla upp på nytt tog det 9 dagar (!) innan kundtjänsten svarade. Ursäkta men hur jävla dåliga får de vara? Pulse ska vi inte ens tala om. Kräver omstart av appen varje gång. Riktigt dåligt. Saknas tyvärr någon vettig konkurrent dock. När smartladdningen funkar så blir det ju ändå en slant.

Det är synd att de tappat det så mycket. Appen fungerade rätt bra förut och kundtjänsten också.

1 gillning

Vilken box har du? Funderar på om det är relaterat till det? Min Easee har hela tiden fungerat bra ihop med Tibber.

Zaptec Go har jag!

1 gillning

Det har ju @xms67 också. Frågan är om det är Zaptec och Tibber-kombinationen som är problemet?

1 gillning

Ja det kan det i och för sig vara. Samtidigt kan det också vara så att avresetiden påverkar hur långt innan den tror att laddningen måste ske och därför missar billigaste tiden. Jag är inte så värst jätteupprörd över den delen.

Det är mer att jag vet inte riktigt vad Tibber har mer att erbjuda än appen och integrationerna. Och bägge de delarna funkar dåligt. Tyvärr har de mycket kvar att lyckas med innan de ska kunna mäta sig med andra, seriösa aktörer. De är inga uppstickare i någons garage. Eons app kanske inte lovar så mycket men den gör exakt det den lovar. Dessutom finns ett telefonnummer att ringa och få hjälp direkt.

Nu när bilen varit inne på verkstaden och de installerat alla tillgängliga uppdateringar, verkar mitt förinställda laddningsschema försvunnit, så bilen laddades upp till 100% inatt. Har inte planerat att åka med bilen idag. Bör man ändå göra det för att komma ner i procent eller kan man låta bilen tillfälligt sitta på 100% någon dag utan att skada batteriet alltför mycket?

Är det verkligen en elbil du har?

1 gillning

Man öppnar tanklocket och häller i batterier från batteriåtervinningen.

1 gillning

Ja, det där är lite kul faktiskt. Men min fråga var seriöst menad. Bör man dra ur batteriet under 90?

Jag skulle inte oroa mig.

1 gillning

Ingen fara, batteriet är inte fullt även om det ser ut så. Finns en buffert för att skona batteriet när du laddar "fullt".

1 gillning

Inte för att jag kan detta men är det inte själva laddning som kan slita på batteriet? Dvs att batteriet i sig står fullladdat är min ,högst okvalificerade, gissning att det inte spelar någon roll. Kul om någon verkligen VET vad som gäller, @cgullin ?

Han fyller med melass. :joy::joy:

1 gillning

Nja, ett batteri trivs inte vid full laddning, runt 40-60% trivs det som bäst. Att ladda via AC-laddning är ingen större fara men om du kör 15%, kommer hem och kopplar in, bilen laddar upp till 100% på en timme och sen står den med 100% tills du åker till jobbet 14h senare varje dag så är det inte jättebra för batteriet.

Men snabbladdning, där det skapas mycket värme, är inte heller toppen. Därför man brukar rekommendera AC-laddning om möjligt och tillverkarnas rekommendationer runt 80-90% (gäller ej LFP-batterier)

2 gillningar

Vore grymt om man kunde få 15%-100% hemma på en timme, bra drag i ledningarna. :joy:

Sent svar, men jag skulle inte ha åkt ut en sväng för en dag med 100%. Tror det finns mängder med elbilsägare som inte har en aning om vad vi nu pratar om. Ändå visat statistiken från Tesla. på grymt bra batterier efter ganska långt användande.

1 gillning

Menade såklart att man gör av med 15% :stuck_out_tongue:

Det är vi överens om, det jag funderar över är om det är så värst illa att stå med 100% när man väl laddat :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vad jag har läst mig till är det inte laddningen som är problemet utan nivån. Så laddar du till 100% och sedan kör direkt är det inget stort problem, men låter du den stå med 100% är det ett problem.

Tror det är många parametrar som spelar in och det finns nog ingen regel att du får Max ha batteriet laddat 100% i 73 minuter annars exploderar den
Samma sak gäller ju med för lite % i batteriet, du ska ju inte gärna komma hem med 1% när det är kallt och lämna bilen en vecka utan att ladda.

Men man får ju aldrig någon exakt information vad som gäller , bilarna varnar ju bara med något generellt meddelande att man inte ska lämna bilen med för låg % för länge , det säger ju inte jättemycket

Hörde att på nya Porsche Macan EV så kommer den automatiskt ladda ur batteriet när det stått en längre tid med för hög %. Om jag minns rätt så var exemplet som de gav att om bilen stod i ett varmt klimat fullt laddad så skulle den efter någon dag köra igång kylningen så den skulle få ner temperaturen i batteriet och då också ladda ur batteriet lite så den inte blir stående i veckor full laddad. Jag har hört om andra bilar som har den här funktionen sen tidigare men minns inte vilka , kanske Taycan