Det är väl så att Teslas strategi är att acceptera icketesla för att få underlag att bygga ut med rimlig ekonomi. Sedan tror jag att i vissa(alla?) länder är bidrag kopplade till en viss form av öppenhet. Jag är inte kritisk till det här, men de flesta av Teslas laddstationer är inte anpassade för bilar med laddluckan på höger sida vilket gör att det för ofta händer att icketeslor tar typ två laddplatser. Finns såklart en och annan amatör bland teslaförarna också men bilar med laddningen på fel sida hamnar lättare fel.
Precis, bilar som inte har laddluckan vänster bak borde förbjudas hos Teslas laddare.
Mvh
Polestar 2
![]()
En sak som jag har funderat lite på, varför har så många bilar en flärp med snöre för CCS uttaget? Typ som det är på fossilbilstanklock. Mycket bättre lösning i mustangen med en flärp man vara viker ner, inget snöre som fladdrar runt som man kan råka ha hängandes utanför om man stänger luckan.

Jag tror inte min Tesla MY har något lock alls där..![]()
Förmodligen för att det alltid finns bättre och sämre lösningar. På min EV6 är det ett "snöre" men på EV9 tror jag att det är en lucka. Så Kia har väl lärt sig till slut. Kan ju vara någon patent- eller annan kostnadsfråga som ligger bakom?
Ja, sen har ju vissa bilar motoriserad lucka som inte alltid fungerar. Värst är väl den luckan som.sitter på Xpeng, som @cgullin testade. Luckan fryser fast på vintern och bilen går inte att köra om luckan inte går att stänga. Hur funkar motorluckan på Kian? Den åker iallafall ut och inte in i karossen så den torde ju funka lite bättre?
Motoriserad lucka är bara dumt i min värld, fyller ingen funktion förutom extra möjlighet att gå sönder. Så ofta glömmer man inte stänga luckan att det är ett problem
På Mustangen är det ju manuellt men man får ändå en varning om att luckan är öppen om man börjar åka, känns mer vettigt. Xpeng går att köra även med luckan öppen men det piper i bilen och mittenskärmen går typ inte att använda då ett meddelande poppar upp konstant om att luckan är öppen.
Finns ju två sidor på detta (höhö pun intended), istället för att bilar har laddporten på fel sida så kanske det är Tesla som har för korta kablar, något som man visste om när man tog emot bidragen ![]()
Det finns olika lösningar på det mesta.
Ingenjören i mig ser problem med din lucka också. Manuella utdragbara slit och släng lock/luckor är nog det bästa alternativet för det svenska klimatet.
Hittills har det inte varit några problem med laddluckan vintertid. Har även laddat över natt i full snöstorm utan att det orsakat problem.
Största vinterproblemet på bilen är de infällbara handtagen, gör ju bilen onödigt bökig att komma in i (har inte haft några större problem med det, men ett mer konventionellt handtag är ju bättre när det är snö eller is på dörren) och att få handtagen att fällas in igen är ju bara att glömma tills dess att det blir töväder.
Ett annat vinterproblem på EV6 är att det finns ett ganska stort utrymme mellan vindruta och "motorhuv" där snö och is kan byggas upp ordentligt. Finns ingen uppvärmning av torkarblad så dess blir lätt isiga.
Sist men inte minst är problemen som uppstår om man har is och snö på parkeringssensorer och radar, men det gäller nog alla bilar.
Ja, just handtagen (eller avsaknaden av dem) är mitt största frågetecken med Mustangen också. Har ju inte haft bilen länge alls och har inte upplevt några större problem även om bilen stått ute i 10-15 minus. Men lätt irriterande att inte ha nånting att tag i när man ska öppna bakdörrarna. Fram finns det ju en liten vinge att greppa tag i. Men det ser ju iallafall snyggt ut utan handtag, hade dock föredragit traditionella handtag.
Det där med att det blir is på torkarblad har jag haft mycket problem med i tidigare ICE bilar. Ford har ju dock eluppvärmd framruta, vilket avhjälper det problemet.
Som sagt det där med att sensorer och kameror smolkar igen vid grisväder finns det nog samma problem med på alla bilar, utom möjligtvis Tesla då som har tagit bort allt vad sensorer och radar heter, men det låter inte som en speciellt smart lösning det heller.
Jag kan nog ärligt säga att jag hade varit lika nöjd med en EV6 som jag är med Mustangen overall, beställde ju först en EV6 GT line, men så visade det sig att jag enbart skulle få den absolut basutrustad, ville inte vara utan elbaklucla o rattvärme och sånt. Men vi får se om 1,5 år, då kan det mycket väl hända att det blir en Kia eller något annat ![]()
Jag har en basutrustad EV6 och har både rattvärme och elbaklucka. ![]()
Perfekt. Finns tesla superchargers bredvid Kia-handlaren där jag hämtar bilen 2/1 ![]()
Det har du rätt i, det var visst andra grejer man missade. 360 kamera, sämre högtalarsystem, highway assist, trådlös laddare till luren, läderklädsel o lite annat lull-lull. Hade säkert överlevt utan det med, men blev lack när man blev lovad en GT line och skulle få snikmodellen o ändå betala samma pris. Då kändes mustangen roligare för samma pengar.
Gäller kanske bara Nato länder.
![]()
Blir bara mer och mer trött på att stå och ladda , jävlar vad tråkigt det är
2.3kW/mil i förbrukning också , hade inte räknat med så hög så det blev att hålla igen lite och ingen förvärmning så nu fick jag stå längre tid och ladda
7 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Allt om att ladda elbil