Allt om att ladda elbil (2022–2023)

Tänkte sympatisera lite med elbilsägarna och känna hur det känns när man inte får tag på en snabbladdare. :joy: :joy:

2 gillningar

Snåldiesel va?

Nix tankar bara på mack.

@katho det där med 30% rabatt med Elton som du tipsade om, är det 30% off på det priset som visas i appen? Eller är priset redan rabatterat?

Med tanke på att 5,89kr/kWh är ordinarie så skulle det ju vara taskigt om det är med rabatten! Eltron är lite otydlig och det märks att den översatts från norska rätt fort. Skickade ett par bilder till dom där det stod på norska och fick till svar att jag måste byta till svenska i appen (vilket den ju redan var inställd på). Småsint som jag är blev jag sur och använder inte den appen :stuck_out_tongue:

Ja, 30% på det.

Vad bra isåfall, då ska jag prova den. Har hittills laddat på OKQ8s laddare, de kostar ju också 5,7 nånting.

Ni med elbil, har ni med er typ-2 laddkabel i bilen hela tiden?
Alla snabbladdare har ju fast kabel.
Tänker om jag skulle behöva köpa en laddkabel (vår Laddbox är utan fast kabel)

Ligger alltid i frunken.

1 gillning

Någon kabel du kan rekommendera?

Har en extra kabel som alltid sitter i boxen, originalkabeln alltid ligger i frunken. Bra att vid behov om man vill destinationsladda.

Köpte extrakabeln hos Tesla, de var till och med billigare än Biltema och liknande.

1 gillning

Köp inte det billigaste bara. :slight_smile:
Följde med bilen så har inte köpt någon själv.

1 gillning

Alltid en typ 2 och en Schuko i bilen. På tok för jobbigt att ta ut sladden ur laddaren hemma varje gång.

Har du behov av Schuko-laddaren? Har aldrig haft behov av det under snart två år.

11kw eller 22kw maxeffekt?
Känns som 11 räcker?

Japp.

1 gillning

Använde det på mina 2 plugg in hybrider några gånger vid besök hos vänner. Inte använt till Teslan.

Får du inte med en Typ 2 med bilen? Trodde det ingick med alla elbilar.

Jodå, men man vill ju ha två om man har en laddbox utan kabel.

Hade inte vågat lämna en laddkabel i boxen om jag inte hade eget garage dock.