Allt om att ladda elbil (2022–2023)

För enbart Tesla ägare?

Nope, öppen för alla.

1 gillning

Nu står det inte hur stölden av bilen gick till men ofta när jag sitter och laddar , speciellt kväll&nattetid , så tänker jag på hur utsatt man ändå är. För sitter laddkabeln i så kommer du ingenstans., till skillnad från en ICE bil så är det bara starta och dra

Ja det gäller att ha tazern fulladdad också då pundare gillar ladd , sen gammalt. :joy:

Jo brottslingarna finner ju nya vägar och då det har blivit svårare att tjuvtanka fossilt bränsle så kommer kanske intresset för elbilar att öka. Kan ju vara så att de lurpassar och hoppar fram som gubben ur lådan när föraren är ute och plockar bort laddkabeln och drar iväg med bilen.

Jag tror oavsett biltyp så kommer det alltid att hända. Men om man läser på Polisens hemsida så verkar det som att personerna inte hade alla hästar i stallet när det utförde denna handling.

Många vet idag att nästan samtliga bilar om inte alla elbilar har GPS så man lätt kan följa dessa och guida Polisen till rätt plats ganska omgående som i detta fall.

Men jag håller med om att många laddplatser ligger i områden/gator som knappt trafikeras på kvällar och nätter där man sitter ganska utsatt.

Skulle vara intressant att veta vad föraren senare kommer få för straff. Många tunga punkter.

Det lilla jag läst så verkar det som de som upplever problem (även läst tidigare här) försöker jaga de billigaste laddarna och därav hellre köar 20-40 min för att spara 70-150 kr.

Blir spännande när vi får våran.
Första långresan och när vi kommer behöva ladda publikt blir när vi drar till stöten i mars.
När vi kört genom Norge tidigare år har laddstationerna längs med E6 aldrig varit fulla, knappt halvfulla.

2 gillningar

GLHF :slight_smile: Lägg lite tid på att förbereda resan , ladda hem appar och skapa konton och sånt innan du åker så kommer det mest troligt gå utan problem !
Var inte den där personen som åker fram och parkerar på en laddplats för att sen ta 20 minuter på sig för att komma igång med laddningen....

2 gillningar

Gjorde ett stickprov nu när vi stannade i Mariestad. Mer än hälften av alla ionity och tesla är lediga

3 gillningar

Stannade på Marieberg köpcentrum utanför Örebro tidigare idag. Fullt på parkeringen och många bilar som cirkulerade i jakt på lediga parkeringsplatser i snön, men som tur var fanns det lediga snabbladdare nära entrén. :slightly_smiling_face:

Hemsk dag att besöka en dylik anrättning, men behövde akut nya vinterskor till sonen.

3 gillningar

Recharge var väldigt smarta när dom slog upp sin station borta vid Ikea , ca. 1km från själva köpcentrat

Hur betalar man Recharge? Kan man använda nån tagg eller är det app som gäller?

Jag använder EasyPark-appen där🔌

1 gillning

Kort, tagg (kopplad till en laddleverantör naturligtvis) eller valfri app kopplad till någon av laddleverantörerna.

1 gillning

Verkar mest vara hederlig laddning som gäller. :joy::joy:

1 gillning

Två ställen när man åker till fjällen vid påsk och jul som kan vara problematiskt, Mora och Sveg.
Borde ha blivit bättre nu när Recharge har öppnat laddare i Sveg och Tesla har öppna i Orsa.
Upplevde inga köer alls nu när jag åkte upp vid jul.

2 gillningar

Ja, sportlovsveckan har de två tidigare åren varit lite stökiga med köer. Något bättre förra året då fler laddare sats upp och än fler i år så hoppas det går bättre. Fler laddare på fjälldestinationerna hjälper också då man inte behöver ladda lika mycket längs vägen.

2 gillningar

I påskas så fastnade jag i kö i Mora. När det blev min tur så laddade jag bara så pass mycket att jag tog mig till Malung. Där var det nästan tomt på Teslas supercharger.

1 gillning

Nu när vi är inne på min sista kvarvarande oro, laddning under stora resdagar typ sportlov...
Om jag ska från Stockholm till Sälen/Lindvallen säger Teslas reseplanerare att det räcker med 15 minuters laddning på Supercharger i Borlänge(tidigare har den sagt 9 minuter på samma sökning). Hur brukar den laddstationen vara med köer? Vilka alternativ finns i Borlänge? Ser att CirkelK och OKQ8 finns i samma område, men vet att någon tipsade om något alternativ i Borlänge som jag inte kommer ihåg vilket det var.

ABRP säger 12 minuter Supercharger i Mora. Samma frågor där som övan, någon som vet kösituationen vi stora resdagar? Alternativ till Teslas Supercharger?

Sedan tror jag att båda dessa är enbart för Tesla vilket borde garantera ganska välfungerande laddningsstationer. Möjligen en fördom, men tänker att det reducerar antalet bilar ganska rejält.

Jag skulle inte oroa mig när du åker Tesla. I påskas när jag åkte Göteborg - Åre tor. Via Norge dit och Sverige hem så var det en gång som det var fullt på en Teslaladdare när jag kom dit. Det var i Storlien och hann knappt kolla hur lång kön var innan det blev en laddare ledigt.
När det var laddkaos i Mora på påskdagen så var det halvfullt på Teslas supercharger i Mora. Den är endast öppen för Teslor.

Att det visar längre laddtid nu är väl för att det är vinter och kallt så det går lite mera ström.