Aktietråden

Ändå ett roligt uttag!

Jag har sålt av en del aktier och fonder under september bara för att få tillgång till pengar att betala skatt med, nästan 180 000 kr i lagfarts- och pantbrevsavgifter för huset vi ska flytta till.

3 gillningar

Nice,
kör också Avanza. Har inte satt mig i i deras grafer eller uträkningar, där av denna fråga: finns det någon möjlighet att se vad som orsakade värde ökningen? Tex stor (eller liten) insättning eller om aktier/fonder som stiget?

Är det spiltan aktiefond investmentbolag eller stabil? Avråder från stabil då den är väl dyr. I övrigt så tycker jag det låter klokt!

Du försiktig med pengar? Du är ju för fasiken värsta shopaholic :joy:

Stora frågan just nu är om man skall vänta lite då oktober november kan vara rätt stökiga månader på börsen. Säkerhetsläget i världen och stundande presidentval kan nog också skaka till marknaden en del. Men det är bara mina spekulationer.

1 gillning

Globalfonder har gått ruggigt bra de sista åren, vilket mest beror på de stora amerikanska teknikjättarna. Det jag tycker man skall fundera på är om man tror att dess framgångssaga kommer att fortsätta. Om vi på sikt får en förstärkning av sek gentemot $ så kommer dessa fonder att ta stryk.

Med det sagt, de som är kloka och skickliga brukar rekommendera globalfonder.

Min ekonomi i vänsterkanten och sen Innehav eller Analys är är kanske vad du söker.

Där under tittar jag mest på Värdepappersutveckling och sen kanske byter bort dom 1-3 fonder som gått sämst vid var årsskifte. Dom aktier jag har är mest för utdelning och dom får gå som dom gör.

2 gillningar

Imponerande hur du har lyckats hålla undan från rena sänken i portföljen :ok_hand:

1 gillning

Ser bra ut, det viktigaste är att du kommer igång och ser effekten av sparande. Du kan ändra fördelningen senare när du känner att du börja få koll på sparande i fonder.

Det viktigaste för @MrMustang är att över huvud taget komma igång med sparande i aktiefonder. Öka sparandet kan han göra när han sparat ett tag och börjar se effekterna. Speciellt eftersom han själv uttrycker att han är extremt försiktig med sina pengar.

Ett tips till alla angående att öka sparandet. När man får en löneförhöjning så ska man öka sitt sparande med kanske halva löneökningen direkt, innan man vant sig vid den högre inkomsten.

Edit: ändrat taggning

3 gillningar

Tack ska ta och kolla

Feltaggning? :sunglasses:

Det är därför det är bra med vikt på Sverige med.
Kollar man exempelvis Länsförsäkringar global index mot Stockholmsbörsen senaste 10 åren är skillnaden rätt stor.
Sen är ju inte historisk avkastning en garanti för framtida avkastning :nerd_face:.

1 gillning

Ja, jag menade @MrMustang

1 gillning

Vilket index har du jämfört med?
Det ser ut som att du jämfört med omxs30 exklusive utdelning vilket är missvisande. Men visst, globalfonder har gett mer än en bred svensk indexfond under den tiden.

1 gillning

Ja, det var visst omx30 utan utdelning. Men med utdelning är det ändå rätt slående

1 gillning

Jo, det är i princip vad man får från avanza zero.

På sikt så brukar fonder som följer SIXPRX ge mer än OMXS30 ink utdelning. Åtminstone så länge det inte blir krig och räntehöjningar.

Mr Market tycks gilla de amerikanska jobbsiffrorna :partying_face:

1 gillning

Sparar idag det dubbla varje månad på vanligt sparkonto, men känner mig inte riktigt redo att gå all-in med aktier och fonder. Nu är ju dessutom räntorna påväg ner, så från nästa år borde kostanden för bolånet sjunka markant. Då kan jag spara ännu mer. Handlar nog som @Pdov säger om att jag måste bli lite varm i kläderna och "se att det funkar" innan jag släpper sargen och går all-in. Men tänker att jag ändå vill ha ett säkert buffertsparande någonstans, så man åtminstone skulle klara sig tre månader ifall det skulle gå åt helvete med jobbet eller vad det nu kan vara för något.

1 gillning

Buffertsparande ska du alltid ha. Har inte påstått något annat :hugs:

Då tycker jag att du skall börja redan nu med att lägga in åtminstone hälften av ditt månadssparande i fonder. Finns ingen anledning till att vänta med det!

1 gillning

Fasen är du inte igång ännu! Skalman är ju snabbare!

4 gillningar

Jag har faktiskt en ursäkt! Måste redovisa mina aktie/fondaffärer på jobbet för att firman säljer fond/aktiehandelssystem till de största börsbolagen, jag har inte satt mig in i hur det där funkar riktigt än. :sweat_smile: