AC i sovrummet 👎

Har i natt för första gÄngen sovit i vÄrat sovrum med en AC. Vi fick helt enkelt lÄna en och jag var nyfiken pÄ hur det skulle vara. Efter en natt mÄste jag sÀga att det verkar vÀldigt överreklamerat. Komforten jÀmfört med en bra flÀkt Àr negativ. Den lÄter mer, mycket mer och dÄ skulle den hÀr vara relativt tyst enligt Àgaren.

Kylan vs. vinddraget frÄn flÀkten vinns ju av AC men sÄ stor skillnad tycker jag inte att det Àr. Inte sÄ att det kompenserar för ljudet. VÀger man in kostnaden för el sÄ blir det en solklar vinst för flÀkten. Min sammanfattning(efter en(1) natt..:sunglasses:) blir :-1:.
Jag kan förstÄ om man har den i ett vardagsrum eller kök om man Àr inne nÀr det Àr varmt, men inte i sovrummet. Skulle jag ha en i sovrummet skulle den fÄ gÄ en stund innan jag gÄr och lÀgger mig och sedan anvÀnda en tyst flÀkt nÀr jag sover. Men det blir ju kostnad pÄ kostnad sÄ att sÀga.

4 gillningar

Tycker att det Àr bÀttre att lyfta in en Xiaomi-flÀkt som kan ge en lÀtt vindbris under natten och dessutom Àr helt tyst.

1 gillning

Yep, sÄ gör vi, tar in en 2S (batteri) pÄ natten om det verkar vara för varmt. LÀge 3 + vind.

1 gillning

Vi kör Xiaomi i varje rum faktiskt, deras brislÀge Àr oslagbart tycker jag. Fick ocksÄ smaka pÄ en AC hos en polare nÀr vi sov över och upplevde ocksÄ att den lÀt vÀldigt mycket sÄ tummen upp till tysta flÀktar hÀr med!

2 gillningar

hur lÀnge hÄller batteriet i den?

Är upp till 20 timmar batteritid pĂ„ min, beror dock pĂ„ vilken styrka man har.

2 gillningar

I förra lÀgenheten sÄ kylde jag ner sovrummet ordentligt med AC, men stÀngde den dÄ jag gick och sova. Fungerade bra, viktigaste för mej var att kunna somna sedan skötte sömnen resten.

2 gillningar

Vet inte, aldrig tagit slut, 14-20h skulle jag gissa. :smile:

1 gillning

Jag kyler fram tills jag gÄr och lÀgger mig. Att ha den igÄng under natten Àr ingen höjdare.

2 gillningar

Vi körde portabel AC i sovrummet ett tag. Jag upplevde att jag vande mig vid ljudet efter nÄgra nÀtter. Men den tog en del plats fysiskt och sÄ kÀndes det lite som ett omöjligt uppdrag att kyla ner nÀr vi ÀndÄ var tvungna att ha slangen ut genom fönstret och dÀrmed slÀppa in varm luft utifrÄn. Vi installerade efter det en luftvÀrmepump i hallen pÄ övervÄningen istÀllet. Den kyler hela övervÄningen dÀr sovrummen Àr och hjÀlper till att hÄlla ner tempen pÄ nedervÄningen ocksÄ. Ljudet Àr lÀgre, effektiviteten högre, den tar mindre plats, ja bara positivt kontra den portabla egentligen. Det man ev kan anmÀrka pÄ Àr högre anskaffningskostnad och att uteenheten inte bidrar till att göra huset vackrare direkt. Sen Àr det ju inte alltid ett alternativ om man bor i lÀgenhet, men jag har fÄtt intrycket att du bor i villa.

3 gillningar

Som sagt, med vÄr XiaomiflÀkt klarar jag mig bra. Tyst och effektiv. Skulle vi behÄlla ACn skulle den köras just innan man gÄr och lÀgger sig, men dÄ mÄsta man ju "böka" med ACn varje kvÀll. Inte riktigt min grej.

LuftvÀrmepump Àr vÀl det bÀsta men vi har ett bra bergvÀrmesystem sÄ lite overkill för oss. Jag var mest intresserad av att testa hur det var med AC i sovrummet.

3 gillningar

För maximal nytta, energibesparing och livslÀngd skall AC / (omvÀnd)luftvÀrmepump sÀttas pÄ morgonen sÄ att den slipper kyla ner redan varm luft. Sedan stÀnger du av dem pÄ kvÀllen nÀr du kan öppna fönstren (om du inte sover i tropikerna förstÄs) och slÀppa in mer kyla.

Jag kör bÄde luftvÀrmepump som ser till att hÄlla innertemperaturen till max 24 grader och sedan har jag Xiaomis vindbrusflÀktar vid sÀng, soffa och skrivbord Äret om. (Det var inte en endaste dag dÄ snön lade sig i Malmö förra i vintras)

Nu Àr dock elpriser nÀrmare 6 kr per kWh sÄ dÄ kostar den ungefÀr 300-400 kr i veckan att ha igÄng. (Baserat pÄ att den drar runt 1 kW) SÄ nu gÄr bara flÀktarna.

2 gillningar

Inget bök, styrs med Tados AC-kontroll i HomeKit :smiley:

Det Àr ju smutt. DÄ Àr det inte en portabel med en snabel som hÀnger ut?

Jojomen :smiley:

Kört AC och kör bara Dyson flÀktar idag. StÀller timern pÄ nÄgra timmar och gÄr och lÀgger sig. Funkar klockrent.

Prova en riktig luft luft vÀrmepump istÀllet. Att lÄna hem en portabel AC Àr ju bara skit.

Jag funderade pÄ att sÀtta en i sovrummet men insÄg att jag skulle omöjligt kunna sova med en sÄdan pÄ vÀggen. TÀnk dig vakna upp och det första du ser Àr en metallbox som vill anfalla en i sömnen?

Det löser sig om du slutar spela TV spel. :joy::joy:

Efter en intensiv slÀkttrÀff nÀr jag var barn gick min farbror upp mitt i natten(morgonen) för att dricka vatten i det mörka köket. DÀr tyckte han att en man anföll honom med sina tvÄ armar framför sig. Min farbror slÄr till med full kraft rent instinktivt och slÄr knytnÀven rakt i ett bordsben. NÄgon hade stÀllt upp ett bord pÄ högkant sÄ benen pekade rakt ut i rummet.. :joy:. Han bröt nÄgra ben i handen.. :woozy_face:

1 gillning