3D-skrivare

Ni som har 3D skrivare hur svårt är det att från mått skapa en bild och sen skriva ut?

Jag skulle också vilja veta lite mera om detta. Än så länge har jag bara tankat ner färdiga filer och det enda jag gjort med dem är att ändra storleken på objektet som är enkelt i Cura som programmet heter som jag öppnar filerna i. Sen har jag fixat en Xbox Kinect kamera som man kan skanna av objektet med men den har jag inte fått att funka riktigt som grabbarna på Youtube lyckas med.

Tydligen så ska man med Tinkercad kunna “enkelt” skapa sina egna projekt. Som man sen kan ladda ner och skriva ut.

1 gillning

Tinkercad är ett bra enkelt program att börja med. Har lyckats skapa lite småsaker och det är lätt att ladda ner saker från thingiverse och ändra om dom.

1 gillning

+1 på Tinkercad, jag har också lekt lite med det programmet, lite knökigt att göra en del saker, men det är ju gratis…

Ni som har 3d-skrivare, skriv gärna vilken modell ni har. Följer med intresse!

En begagnad Flashforge Finder 2.0 (Clas i sjön sålde denna till förra ägaren)

Jag har en Creality Ender 3.

Har en creality ender 3 pro. Har modifierat den med direct drive och lite annat.
Väldigt nöjd med den.

Rekommenderar Autodesk Fusion 360. Finns som gratisversion och många guider att hitta på nätet. Väldigt kraftfullt program om man ska rita mekaniska konstruktioner eller delar.

Gillar också Shapr3D som finns till iPad och Mac, dock inte helt gratis tyvärr…

Det som jag använder mest är dock Rhino, väldigt trevligt program när man lär sig det (Vill minnas att det var väldigt rörigt i början) och går att skapa det mesta.

Jobbar med 3D-skrivare och har några olika på kontoret. 3DPlatform 3DP1000, Raise3D N2 Plus, Flashforge Finder, Formlabs Form2, 3DSystems Projet 660, Objet Eden 250, ZPrinter 450

Är inte det ett relativt “svårt” program för en amatör? Minns när man installerade AutoCad och fattade inget. :joy::joy::joy:

1 gillning

Beror väl på :grinning_face_with_smiling_eyes: Finns väldigt mycket bra guider så tror ändå att många reder ut det och när man lärt sig grunderna så har man ett väldigt bra program :blush:

Gjort några jobb åt en privatkund som ville ha kopior på några lånade sällsynta verktyg som man använder vid jobb med klockor (Rolex tror jag). Har varit olika fixturer vid montering, tänkt på dig då att det har du säkert gjort eller funderat på :blush:

Ha, ha. Har du köpt korv av honom också?

:grinning_face_with_smiling_eyes: Tänkte väl att du visste vem det var!

1 gillning

Fick frågan först men han hade bara verktyget några dagar och jag hade inget program . Sen kom denna bild i luren någon dag senare. :joy::joy:

AutoDesk Fusion 360 var ju lite högt prissatt för en hobby användare.

1 gillning

Finns en ”personal/hobby”-version.

1 gillning

Den kan ju vara värd och titta på. Jag antar att du håller med full support till Patreons. :joy::joy::joy:

1 gillning