Z-Wave Plus Long Range lovar bättre räckvidd

Från sajten:
image

Z-Wave är ett vanligt förekommande protokoll inom smarta hem och det finns i dagsläget runt 3.000 produkter på marknaden som stöder detta protokoll. Det har nu blivit dags för en uppdatering!

Nu har Z-Wave Alliance meddelat att det kommer en stor uppgradering till protokollet vid namn Z-Wave Long Range som utlovar upp till 4 gånger bättre räckvidd jämfört med vanliga Z-Wave. Med denna uppdatering spås behovet av repeaters minska och samtidigt ge stabilare nätverk då produkterna meshar.

Z-Wave LR ska vara bakåtkompatibelt med vanliga Z-Wave samt ha fortsatt låg strömförbrukning. Enligt uppgift ska t ex sensorer nu kunna ha upp till 10 års batteritid vilket är imponerande. Tur är väl det att denna uppdatering är bakåtkompatibel då det uppskattningsvis finns mer än 100 miljoner Z-Wave enheter i våra smarta hem världen över.

Denna förbättrade räckvidd innebär upp till 400 meters räckvidd under gynnsamma förhållanden utan behov av en repeater mellan. Utöver den förbättrade räckvidden ska det också gå att ansluta ännu fler enheter till ditt nätverk än tidigare, faktiskt mer än 2000 noder jämfört med dagens 232 noder.

Vad tror ni? Blir detta bra eller är det Zigbee som fortsätter att växa?

Källa: The Ambient

Bra, fler noder, längre räckvidd. Dessutom har ju Z-wave blivit ett mer öppet protokoll än det var tidigare eftersom det släpptes öppet. Jag tror protokollen (z-wave/zigbee) kommer att växa ganska parallellt.

Nice, jag gillar Z-Wave så välkommet. :slight_smile:

Tror Z-Wave kommer få de tufft mot Zigbee men kommer fortsätta vara populärt bland entusiaster.

Behövs längre räckvidd? Tänker att det meshar och att batteritid är viktigt för trådlösa sensorer. Men effekten vid sändning kanske anpassas efter behov?

Precis så att mitt nuvarande Z-Wave når till garaget (~50m bort) så lite bättre räckvidd skulle jag inte klaga över.

Näää. Tror mer på Zigbee. Framförallt CHIP, “Project Connected Home over IP” förutsatt att alla stora jättar kan skaka hand. Hoppas, hoppas. :smiley: