Xiaomi vill också vara med och göra elbilar – SU7 presenterad

Från sajten:
image

Vid dagens event i Kina presenterade Xiaomi upp sin kommande elbil. Med nya Xiaomi SU7 har lovar företaget att de inte inte snålat på detaljerna eller funktionerna.

Kinesiska företaget Xiaomi har nu officiellt presenterat sin elbil som varit under utveckling under de senaste åren. Under presentationen framkom att företaget valt att lägga stor vikt vid detaljerna och funktionerna i elbilen för att kunna erbjuda en uppskattad körupplevelse. Elbilen Xiaomi SU7 visar upp hyfsat bra specifikationer jämfört med konkurrenterna och har en topphastighet på 265 km/tim och fixar 0-100 på 2,78 sekunder och 0-200 på 10,67 sekunder. Räckvidden ligger på 800 kilometer hos toppmodellen Xiaomi SU7 Max och 668 kilometer hos basmodellen. Notera att detta är enligt kinesiska körcykeln CLTC som är betydligt mer generös än övriga världens WLTP.

Xiaomi SU7 kommer i tre olika färger; Aqua Blue, Mineral Gray samt Verdant Green. Inredning går att välja i tre olika nyanser.

Elbilen kommer i två olika modeller, SU7 samt SU7 Max som har en större motor. Kapaciteten ligger på 73.6 kWh eller 101 kWh och bilen har en spänning på 871 Volt. Fem minuters laddning ger 220 kilometers räckvidd och 15 minuters laddning ger 510 kilometers räckvidd.

Företaget har utvecklat och lagt huvudfokus på fem kategorier vilka kan ses nedan. Även säkerheten har det lagts mycket fokus på och Xiaomi SU7 har fått fem stjärnor av C-NCAP, E-NCAP och C-IASI.

Xiaomi SU7 kommer att finnas med två olika motorstorlekar – en på strax under 500 kW och en på strax under 220 kW.

Xiaomi har utveckat en egen bottenplatta där batterierna integrerats och detta för att spara utrymme på höjden. Bottenplattan mäter endast 120 millimeter.

Bilen har givetvis testats i olika miljöer och klarar av stränga temperaturer och har testats ner till -20 °C.

 

Xiaomi HyperCasting är den egna pressen för att ta fram de olika delarna till Xiaomi SU7.

Kraften i denna ligger på 9 100 ton, storleksmässigt tar den upp en yta av 840 kvadratmeter.

Mer information om tillverkningen av delarna till den nya elbilen.

Xiaomi SU7 är framtagen med autonom körning i åtanke och ett stort antal sensorer och radars ser till att utföra detta med precision enligt de filmklipp som visades upp under presentationen. Självklart så kördes de två demonstrationsbilarna in på scen utan någon förare utan av sig själv.

Förarmiljön baseras på det nya operativsystemet HyperOS som tagits fram för att fungera med såväl elbilar som mobiltelefoner och andra smarta enheter från företaget. Skärmen är på 16,1″ och har en upplösning på 3K vilket ackompanjeras av en HUD på 56″. Displayen framför ratten är roterbar och bakom sätena framtill finns två surfplattor monterade för de bakre passagerarna. Används en mobiltelefon från Xiaomi så speglas denna på huvud-displayen och kan delas upp i widgets sömlöst för att visa flera olika vyer.

Det finns en del fysiska knappar för styrning då man inte velat förlita sig på allt via skärmen. Bland annat kan den bakre spoilern styras via fysiska reglage.

Andra specifikationer är att det bakre bagageutrymmet rymmer 517 liter med ett djup på 1 136 millimeter och det främre bagageutrymmet rymmer 105 liter. Xiaomi SU7 är dessutom utrustad med 25 högtalare och har stöd för Dolby Atmos. Total längd på bilen är 4 997 millimeter med 3 000 millimeter mellan främre och bakre hjulen. Höjden på Xiaomi SU7 är 1 440 millimeter.

Artikeln uppdateras löpande.

Vad tror ni om denna elbil och dess intåg på marknaden? Gillar ni designen?

Källa: Xiaomi

Galleri

1 gillning

Klart spännande. Om det inte vore för det där med att den är Kinesisk dock. Men men, det är ju inte den enda bilen soppa är det. Och den diskussionen hade vi ju i en annan tråd.

SOm bil betraktat verkar den ju klart intressant. Sedan fattar jag inte dett med motorerna, V& och V8? Varvtal istället för effekt? Är det något som används på vissa marknader?@Esse @cgullin

Snygg! Och har en förardisplay. Bara det gör det intressant. :slight_smile:

1 gillning

Efter att ha kört några månader utan förardisplay kan jag säga att det är inget jag saknar. Men trots det skulle jag välja det om valet fanns. Skulle dock inte välja bil efter det.

1 gillning

Den är lite utav en dealbreaker för mig, korkat att inte tillverkarna som skippar den iaf har den som tillval. Skulle betala bra mycket för att få en som tillval.

1 gillning

Snygg. Hade varit ännu mer intressant som kombi men det kanske kommer det också. Kinesisk eller ej så lär väl priset tyvärr ligga alldeles för högt för att en vanlig svenne-banan småbarnspappa som jag ska ha råd att köpa den men det är ju alltid bra med med konkurrens så de traditionella biltillverkarna tvingas vässa sitt utbud lite till.

2 gillningar

Samtidigt som vi 2024 går in på ett decennium av Apple Car rykten..

Vilken fabrik är det som tillverkar alla dessa kinesbilar?

Det spottas ut nya märken var och var annan dag nu för tiden, så jag tänker att dessa är beställda hos någon tillverkare.

Också tänkt att det säkert börjar byggas upp en massa noname-fabriker som kan tillverka elbilar till vem som helst.

1 gillning

Gillar den! Påminner lite om Panamera.
Hoppas på vettigt pris! Kommer den hit så blir det att boka en provkörning.