Xiaomi släpper Mi Box 4S Pro med 8K

Från sajten:
image

Xiaomi har precis presenterat en uppföljare til deras populära medieuppspelare Mi Box 4S. Med Mi Box 4S Pro får du möjlighet till 8K-uppspelning.

Utöver en uppdatering av färgen från svart till vitt så har inte många detaljer offentliggjorts än.

Mi Box 4S Pro

Specifikationer Mi Box 4S Pro:

  • 2 GB RAM
  • 16 GB lagring
  • HDMI 2.1
  • 8K/120 Hz uppspelning
  • Bluetooth fjärrkontroll
  • Röststyrning
  • MIUI TV mjukvara
  • Dolby Audio
  • Dolby DTS

Mi Box 4S Pro

Priset ligger på $60 och huruvida vi ser en global lansering är inte känt än.

Källa: TheVerge

Säg till om jag snurrar till det men när har man glädje av 120Hz på en mediaspelare? Det är video som spelas upp, som oftast är inspelad i 24/30fps.

När man steamar ett spel från datorn så (Steam Link-appen) så för man i 60fps (kanske har ökats nu)

Vänta nu, streamar ett spel från datorn till sin mediaspelare? Varför skulle man göra det?

Om man vill sitta vid sin 75"-TV i vardagsrummet och spela lite casual?

Jag trodde man spelade på sin dator om man hade en sådan för spelet. Men ok, bara för att man kan så innebär det ju inte att de flesta gör det och i detta fallet inbillar jag mig att det är en försvinnande liten del som använder en mediaspelare för att streama ett spel från sin dator.

Så, vad kan vara den riktiga anledningen till att de implementerar stöd för 120Hz i en mediaspelare?

Min Nvidia Shield klarar av att emulera de flesta konsolerna, i alla fall Nintendos fram till Gamecube, säkert nice köra gamla Mariospel i 120fps (8k samtidigt kan nog bli svettigt)

Jag steamar mycket från datorn till TVn två våningar upp, helst när det är mitt i vintern och lite kyligt nere i mitt datorrum.

Det är nog inte så ovanligt att folk vill ligga i soffan och spela med kontroll.

Att någon kanske vill kunna strömma HFR filmer i framtiden. Det finns inte väldigt många idag, men vem vet vad som finns om 5-10 år (då har vi visserligen bytt ut till ny box, men ändå).

Ok, det finns alltså ingen större nytta nu utan man lägger till det för att man kan.

Ville bara fråga för jag kanske hade missat något.

Det finns ingen mening för filmbolagen att släppa HFR material för konsumenter om dom inte kan titta på det. Men nu finns det tv-apparater, konsoler och även mediaboxar att köpa som klarar 120Hz. Nu är det dags, men DU måste inte köpa.

1 gillning

Det är nog mest bara för att tekniken stödjer det. Materialet kommer ju fortsatt vara betydligt lägre.

Det skall också sägas att det är 8K eller 120 Hz. HDMI 2.1 stödjer bara 60 Hz på 8K.

Ser ingen ethernet-port. Streama 8K över wifi? Låter ju lagom ballt…

1 gillning

$60 för 8k?

Väldigt långt in i framtiden det.

Exakt, det är så jag uppfattar det. Lite likt Android, vi slänger in det för att det är det senaste och inte för att det finns något större behov. Att sedan inte heller ha någon ethernet-port gör ju bara produkten ännu konstigare :slight_smile:

Just så.