X skyller på användare efter att Grok skapat barnpornografiskt innehåll

Grok kan även ta bort pedofiler.

Alla?

Har någon påstått att alla på X-Twitter är pedofiler?

Ja @Zop

När gjorde jag det? Jag har sagt att det är en plattform där pedofiler kan agera helt öppet, men jag har aldrig sagt att alla är det.

2 gillningar

Det ifrågasätter jag inte. Jag undrar varför man vill vara på en plattform där det förekommer en unken kvinnosyn, rasism och pedofili. Skulle inte vilja hänga på en klubb där sådant pågår, även om alla vid mitt bord är sjysta.

1 gillning

Nu har Ulf Kristersson kommenterat också:

– Så får det inte gå till helt enkelt. Det pågår ett arbete också i EU just nu för att se till att den sortens saker inte ska kunna ske. De olika verktyg som genererar den sortens AI-bilder har ett stort ansvar.

Nu cirkulerar det flera bilder på X där de satt bikini på hon som blev skjuten till döds i Minneapolis. En sund plattform verkligen.

2 gillningar

”X är en platform för pedofiler”

Finns överallt. Eller du har hittat ett nätverk där inget förekommer? Alla är snälla mot alla?

Hur får du det till alla? Skulle lika gärna kunna skriva ”LinkedIn är en plattform för mellanchefer”. Det innebär inte att alla där är mellanchefer.

2 gillningar

Jag har hittat plattformar som modereras, ja. Felet är att X tillåter skiten.

Skulle säga att det började gå åt helvete här:

1 gillning

Nu antar jag att du själv inte har fått upp vare sig Edda Busch eller den döda amerikanska kvinnan i fejkade bikinibilder i ditt flöde, utan att du har läst om det via nyhetsflaschar. Det betyder att det finns på X, vilket såklart inte är bra, men att man själv aktivt måste söka upp det. Och eftersom jag hoppas och tror att världen inte är genuint ond, så kommer de allra flesta X-användare aldrig att se det här.

Jag börjar bli rätt less på att du buntar ihop mig med pedofiler och annat avskum bara för att jag gillar att hänga på X.

1 gillning

Jag buntar inte ihop dig med någon. Du råkar gilla samma sociala medier som dem bara.

Förstår bara inte att du inte kan se samma sak som stora medier som Bloomberg, Financial Times och nu svenska medier ser.

Din åsikt känns: Jag ser ingenting så det här är en bra plats att hänga på.

Det är att ta på sig skygglappar enligt mig.

Det är som att gå på en skola med mobbare, men inte se problemen för att man har det bra i sitt lilla kompisgäng.

3 gillningar

Det är även turbulent i UK

2 gillningar

Vissa verkar ha en personlig vendetta mot X, då är allt som skrivs där bara humbug. Jag är inte förtjust i X och tycker också att det är olyckligt om det nu stämmer att pedofiler och annat avskum får härja fritt där, men tyvärr är det så det ser ut på de flesta sociala medier nuförtiden. Det känns som att vill man leta efter samhällets avskum så kan man hitta dem lite överallt.

I slutet på dagen tycker jag att var och en står fri att välja vilka sociala nätverk man hänger på. Jag har konton på IG/Facebook, men postar ingenting själv, hänger i några privata grupper på FB, typ elbilar och teknik där jag snackar lite skit med likasinnade men inte så mycket mer än så. Resten är mest doomscrolling. Precis som X/Meta/Bluesky så får man själv agera proxy och välja ut vad man vill titta på och inte, visst kommer det en del skit i flödena men då är det ju bara att scrolla förbi och/eller anmäla om man tycker att något inte känns ok. Det jag menar är att man ska kanske inte nödvändigtvis göra politik av allting. Väljer man att hänga på en plattform så finns det säkert nåt bra skäl, so be it.

4 gillningar