Windows 11

Fick hem sonens Shark Gaming dator i torsdags och den är välbyggd. Idag så kom troligtvis Windows 11 22H2 uppdatering som har tagit en stund. Nu är datorn avstängd förutom att denna lampan som jag tolkar är moderkortet/ processor blinkar i samma hastighet. Skall jag fimpa strömmen och starta om?

Låter som den gått ner i viloläge. Håll in strömknappen i +fyra sekunder så bör den stängas av helt sen starta med strömknappen igen.

1 gillning

Tack @katho det gjorde susen :blush:

1 gillning

För mig har detta varit ett ickeproblem eftersom jag använder mig av Edge (chromium). Dock riktigt bra att för de andra som inte kör med Edge :+1::smiley:

Jag har alltid varit tidigt ute när det kommer till nya windowsversioner. Men Windows 11 har jag inte kommit mig för att installera. Har kört XP, Vista, W7/8/10 sen första publika betorna, men ser egentligen ingen anledning att uppgradera till W11. Har testat det lite grann i VM miljö, men eftersom vi fortfarande använder W10 på jobbet och de flesta kunder också fortfarande kör W10, så känns det onödigt att gå upp på W11 på egna datorn. Känner mig lite som @RolexJocke som vägrar djuraffärsappen :joy:

Fick en PC med Windows 11 och jag tycker inte att det är någon större skillnad mot Windows 10. Använder Firefox så nyheten ovan är välkommen.

Aktivitetshanteraren är färggladare i Windows 11 om man ska nämna något.

Största skillnaden att man har ytterligare ett lager ovanpå legacygränsssnitt från 90-talet. I Windows 11 t ex finns tre lager av dialoger för utskrift, och det är bara det sista lagret med gränssnitt från 90-talet som ger tillgång till alla inställningar om man vill exempelvis vill aktivera häftning vid utskrift. På Windows 10 finns bara två lager.

Kan säkert vara ett problem för en del men jag skriver aldrig ut något. Ger någon mig ett papper skannar jag eventuellt in det och sedan åker det ner i GDPR-maskinen.

Jo, skrivare är väl lite 90-tal i sig. Undviker papper i mesta möjliga mån, men ibland måste man.

Men denna typ av flera lager av gränssnitt är ju ett problem Windows haft i typ 20 år. Lösningen verkar vara nya lager.

:thinking:

Jag tycker faktiskt Windows 11 är riktigt nice.

Nu är det jag gillar mest visserligen bara nya versioner av appar men jag gillar verkligen se små nyheterna i Paint, Notepad och Snipping Tool.

Kommande Copilot som de bygger in blir säkert en kul gimmick i alla fall.

De borde göra något åt att de har flera olika lager för inställningar innan de lägger till fler funktioner.

2 gillningar