Wilma fick sitt bank-id kapat

Wilma fick sitt bank-id kapat. Bedragaren tog lån och beställde varor i Wilmas namn.

Citat Hur tror du att kaparna lyckades få tag i dina personuppgifter?
– Jag har verkligen ingen aning. Enligt Nordea kan det räcka med att någon kollat medan jag loggat in på internetbanken. Jag önskar jag visste, säger Wilma.

Förvirringen är som vanligt total, det är ju trots allt en artikel ifrån Aftonbladet. Tex gör man ingen skillnad på bank-id och mobilt bank-id.
Men bedragaren har alltså lyckats skapa ett nytt mobilt bank-id och sedan köpt varor och tagit lån i hennes namn.
Jag har tack och lov inte Nordea själv, men jag antar att man inte kan skapa ett nytt mobilt bank-id ifrån ett befintligt dito? Man måste väl ha en dosa misstänker jag?
Så antingen har någon ringt henne och uppgivit att dom ringer ifrån banken och sedan lurat sig in den vägen. Men henne i telefon, knappandes på hennes egen dosa. (Verkar osannolikt eftersom det är en hel process att skapa ett mobilt id) Eller så är hela artikeln bluff. Eller så har man gjort något väldigt avancerat, vad i så fall?
Vad säger ni?

Hos Swedbank måste man ju ha dosa eller engångskoder för att skapa ett nytt mobilt BanId, det räcker inte med att vara inloggad på det befintliga så detta låter lite märkligt. Visserligen hittar bedragarna nya vägar men det borde inte vara helt lätt att skapa ett nytt.

Nej. Det bör ligga en gravad hund här någonstans. Jag vet inte, men dosa borde krävas hos samtliga banker för att skapa ett nytt mobilt id?

Och varför i hela friden loggar man inte in på banken och blockerar det felaktiga mobila bank-idet?

Jag har Nordea och det går att skapa ett nytt mobilt BankID inloggad på internetbanken med en annan enhet med mobilt BankID. Men eftersom man måste skanna en QR-kod måste man ha båda enheterna på samma plats.

Om man har t.ex. Touch ID aktiverad även vid signering kanske det kan gå att skapa ett nytt ID om personen sover. Hursomhelst borde det väl synas i internetbanken när det är utfärdat? Har dock inte Nordea heller… :man_shrugging:

Ta lån, köp grejer…skyll på att du fått bankid kapat. Det är den nya grejen.

3 gillningar

Det lär nog hända men det finns det inte heller några bevis för att så är fallet här.

Jag har själv Nordea och för några år sedan pajade min mobil totalt. Var inte så lätt att fixa bank ID utan kort och dosa mm. Typisk snyft historia typ de som åker utomlands utan försäkring och sedan startar insamling på FB

Typ så, ligger en hel kennel begravd.

2 gillningar

Det gör det garanterat, det är klart det är någon i hennes närhet som kommit över det.

I så fall är det oerhört korkat och borde vara lika lätt att spåra om den bekanta inte är kriminell och använder sig av målvakter. Follow the money.

hjälp mig som inte är från sverige och är helt insatt i hur bankid fungerar hur detta är möjligt?.
Om det tagits lån måste väl polisen kunna spåra pengarna?. även banken lär väl kunna göra det?.

Jag minns när min fru jobbade i umeå var det någon som hade bokat en flygbiljett på sas med klarna. Då på den tiden räckte det med personnummer för att boka fullflex med klarna som de sedan böt namn på biljetten.

När hon fick räkningen polis anmälde vi och vi fick efter några månader information att målet var avslutat för de hade hittat personen som gjort det.

Klarna betalade tillbaka pengarna/strök räkningen direkt vi hade en polisanmälan.

Det är inte möjligt, inte med historien Wilma drar iaf.

Det måste ju finnas massvis med spår ja - särskilt var pengarna tagit vägen. Men det är klart är utredningen nerlagd så är den.

Hur tar man lån på 50K med BankID, frågar åt en kompis.

4 gillningar

Pengarna går troligtvis till en målvakt :man_shrugging:

Gissningsvis oseriösa företag med ockerränta

Tyvärr är det inte helt ovanligt med målvakter om det är någorlunda organiserat. Och då blir det krångligare att spåra.

Vad jag inte kan förstå är hur någon har lyckats skapa ett nytt mobilt id utan Wilmas dosa och kod. :man_shrugging:
Jag får vibbar ifrån den legendariska ko-stölden där bonden först lät slakta korna och sedan anmälde dom stulna. :man_facepalming:

2 gillningar

Lite lustigt att AB gör en artikel av det, de om någon borde ju vara lite pålästa om hur det funkar. Detta skapar ju bara en falsk oro hos folk som knappt vågar logga in snart.

Det är en artikel helt i den tidningens smak.
Det är en ung kvinna som är ”offret”. Hon jobbar i ett lågstatusyrke med dåligt betalt (vilket man kan framhäva som försvårande omständighet i artikeln)
Dessutom sprider artikeln oro bland läsarna. Kan det hända henne så kan det väl även hända mig?

2 gillningar