VPN och Remote desktop på iPad

Godkväll fellow bubblare!

Går u tankarna att lämna MacBookeb gemma och istället använda min iPad Pro för att ansöuta till min jobbdator.

På macen så använder jag den inbyggda VPN-klienten. Har konverterat Cisco-token för att det ska fungera. Sen ansöuter jag till datorn med hjälp av Microsofts Remote Desktop-app.

Tänkte testa ett tangentbord men trackpad till iPaden.

Hur blir bäst att ansluta till min stationära jobb-PC med Win10 på?

… teamviewer?

Jag tycker att Jump Desktop fungerar bäst från iPad till Windows. Ställer bl.a. om upplösningen när man vrider iPad mellan porträtt- och landslagsläge (en av många smidiga funktioner).

2 gillningar

Är det endast en app jag installerar på iPaden eller ska jag installera npgot på datorn med? Anslutning via VPN?

Testade det för ett antal år sedan men var inte helt nöjd. Får kanske ge det ett försök igen

inte jättemycket har ändrats… men jag tycker det funkar smidigt. Anvånde logmein tidigare tills de blev sviiiiindyra

Kan bero på att jag inte körde tangentbord/mus till paddan då. Minns att jag inte blec kompis med upplösningen.

Serverdelen installeras på datorn. Du ansluter via en SSH-tunnel med användarnamn, lösenord och tvåstegsverifering (om man aktiverar det, vilket jag rekommenderar).

Det är bara klienten för iPadOS som kostar pengar. Du får installera serverdelen på hur många datorer du vill.

Låter ju bra! Nu har jag inte iPaden med mig, men vad kostar appen?

179 pesetas.

Kan man zooma bilden med fingrana på iPaden i Jump Desktop?

Japp!

Har fixat Jump desktop och ett Brynge nu (äntligen) så ska hårdresta det imorgon och lämna MacBooken hemma :smiley:

1 gillning

Har lagt till jobbdator n, mac mini och MacBooken nu. Det här var ju riktigt bra!! Varför har du inte berättat det här tidigare @Zop ? Nu behöver jag bara ha med mig min iPad och Brynge. Helt fantastiskt!

Det var ingen som lyssnade. :wink:

Skärmavbild 2021-09-03 kl. 09.44.06

Jump Desktop bytte precis till den här hemska ikonen i macOS. Låt oss hoppas att vi slipper se den i iPadOS. :grimacing:

1 gillning

Lat som jag är så hoppas jag att någon kan svara på hur jag enklast kopplar upp mig mot mors iPad med min iPad som befinner sig på ett annat nätverk.