VPN knappen i iOS något man använder?

Såg just VPN knappen i min iPhone. Något man bör ha påslaget?

VPN knappen?

Japp.

VPN - Virtual Private Network.

Det är en tjänst man använder om man vill surfa privat och det är mycket mycket svårare att spåra dig.
Används även av mängder av företag för att ha anställda koppla upp sig mot sitt nätverk när man inte är på plats.

Inget du ska eller kan ha på förutom om du betalar för det eller ditt bolag kväver det. :slight_smile:

1 gillning

Den knappen finns bara om du lagt in någon vpn. Kanske ska du kolla i dina vpner vad den leder till.

Inställningar > allmänt > vpn och enhetshantering

1 gillning

Tydligen något jag fått med nya routern, därför jag inte sett det tidigare.

Kanske något man ska ha på?

1 gillning

Om du är bortrest och ansluten till ett wifi du inte litar på, så kan det vara trevligt att surfa via sin egna anslutning.

2 gillningar

Om man använder ett VPN som någon annan står för så ska man bara tänka på att man måste lita på den parten, eftersom all surftrafik går via dem. Och de kan därmed se all trafik. Sen är väl det mesta idag krypterat, men ändå.

Om man har VPN via sin egen router (som Peder pratar om) så kommer ju trafiken istället att gå via ens egna förbindelse och leverantör.

Sen vet jag inte om "VPN-knappen" bara gäller för surf, eller om all trafik VPN'as? Tänker på appar som Facebook, Instagram o.s.v.

1 gillning

Alla appar går via VPN om den är påslagen.

Alla gånger jag använder offentligt Wi-Fi slår jag på VPN. Har satt upp VPN på en server hemma så i då går trafiken krypterad genom den.
Om du ska aktivera VPN beror på hur paranoid du är :wink:

Om man är utomlands t e x drar det ner på farten i uppkopplingen?

Eftersom min uppkoppling är snabbare än det mesta utomlands så nej.

1 gillning

Så det är ingen nackdel att ha det påslaget alltid. Det är inte involverat när man kör typ 4G/5G?

Det drar nog en en del batteri annars tror jag inte det finns någon nackdel.

1 gillning

Du kan få lite längre svarstider när du kör med vpn då trafiken måste hem till dig och vända. Du kommer nog inte märka så mycket av det vid vanlig surf.

1 gillning

Fel. Du måste ha skicka all trafik aktiverat.

Jag kör med Mullvad VPN (svensk vpn) och märker att vissa webbsidor inte funkar som de ska, framför allt e-handel. T.ex så bråkar ica.se så jag slår bara på vpn vid behov.

1 gillning

Bra att ha en VPN-lösning där man kan bestämma vart det ser ut man kommer ifrån. Vi kör OVPN sedan några år så vi kan omväxlande se ut att surfa från Sverige och USA (till och med olika delar av länderna) för att undvika problem på sajter som har någon typ av geo fencing.

Jag kör ju med svensk ip-adress genom Mullvad, men ändå märker jag att flera e-handelssajter, både på iPhone och min MacBook. Vet inte om det är typiskt Mullvad eller om det är vanligt för andra vpn-tjänster också.