Volvo-chef tycker att det vore ett misstag att släppa Apple CarPlay

Från sajten:
image

I en lång intervju med The Verge så berättar Volvo-chefen vad han tycker om att elbilar förvandlas till rullande smartphones.

Volvo Cars vd Jim Rowan har erfarenhet inom konsumentelektronik med både Blackberry och Dyson. I intervjun med The Verge så berättar han om sina planer för Volvo och varför han inte tycker det är en bra idé att försöka konkurrera med smartphones i bilarna. Jim Rowan anser att biltillverkare just nu genomgår tre stora förändringar samtidigt: elektrifiering, självkörning och direktförsäljning till konsumenter.

Många biltillverkare har det senaste gett sig på att integrera både egen hårdvara och mjukvara i bilarna. Det här är ett nytt sätt att försöka tjäna pengar genom skärmarna och apparna i bilarna med annonser och prenumerationstjänster – precis som Apple och Google gör med iOS och Android. Jim Rowan är inte lika förtjust i den här idén och säger att Volvo inte är intresserade av att tjäna pengar genom upplevelser i bilen. Han tror inte heller på att biltillverkares infotainmentsystem kommer att kunna konkurrera med konsumenters smartphones.

Istället vill han att Volvo fokuserar på återkommande intäkter från underhåll och försäkringar. Jim Rowan berättar även en del om Volvos komplexa struktur med systerbolaget Polestar och det kinesiska moderbolaget Geely. Volvos mål är att bli helt elektriska till slutet av decenniet. Läs hela intervjun på The Verge (engelska).

2 gillningar

Det luktar ”fejkservice”, nä tack säger jag och tittar åt någon annan tillverkare.

2 gillningar

"Why not both?"

Är verkligen stöd för CarPlay med ett och annat samarbete med en tjänsteleverantör ett så stort åtagande, och står i konflikt med, öh, underhåll och försäkringar?

Känns ju som i det närmaste totalt olika discipliner, där Volvo hursomhelst måste lägga pengar på mjukvaruutveckling. Hade varit mer logiskt om man inte ville göra avkall på personlig mjukvara och sitt varumärke till förmån för CarPlay. Jag vet inte om jag hade hållit med om den typen av konstgjord begränsning för kund heller eftersom vd:n inte gillar det, men det hade åtminstone varit en mer logisk linje att hålla.

1 gillning

Hellre fejkservice vartannat år än vara utan Apple Carplay varje dag! #unpopularopinion

1 gillning

I want it all :smiling_imp:

1 gillning

HiPPO

Har själv provat C40 inför val av leasingbil. En Orsak till varför jag inte vill ha en C/XC40 är mjukvaran/skärmarna och att CarPlay är trådard. Min passat från 2019 har trådlös CarPlay så förväntar mig att en ersättare också har det.

Men valet att ha appar mm från biltillverkaren som ett komplement är ju inte fel. Känns dock mer framtidssäkert med CarPlay än att biltillverkarna ska uppdatera funktioner i sina bilar många år framöver?

1 gillning

mm, lite som alla smart TV OS som uppdateras i 2-3år... på en TV som ska hålla minst 10år.

Var det inte Volvos VD som pratat om att alla andra biltillverkare måste "step up" och komma in i elbils-matchen... och volvo hade då någon enstaka elbil på markanden...

Kom in i matchen Volvo

Jag hade svårt att få ihop rubriken först, tills jag insåg att svenska ordet släppa kan ha två motsatta betydelser i sammanhanget. Jag tolkade det som ge ut (engelska release). Men engelskans ”drop” betyder ju i sammanhanget mer ta bort, överge.

Så jag skulle föreslå att rubriken förtydligas till t.ex "... vore ett misstag att släppa stödet för Apple CarPlay" (precis som originalrubriken implicerar ett "dropping support for")

Volvo CEO Jim Rowan thinks dropping Apple CarPlay is a mistake

Fördelen var att det lockade mig att läsa Verge-intervjun för att förstå. Nåja, kanske inte läst, mer skummat igenom för det är en låååång, men intressant artikel :slight_smile:

Det är väl exakt det han säger. Han tror inte det är rätt att göra som GM och utveckla ett eget underhållningsinterface för att försöka tjäna pengar på egna tjänster inne i bilen.

I think the better strategy is how do you add value for your customer. And adding value by saying inside the car, “Hey, Volvo,” rather than, “Hey, Google” or “Hey, Siri,” I don’t think adds value. You can still use the Volvo operating system. You still always have that, but if you want to use Apple or Android, you could use that as well.

Han förklarar också hur VolvoOS ligger i grunden mot all hårdvara, och hur det förändrar nutidens bilar där de inte är som bäst när de lämnar fabriken utan kan uppdateras. Och säkerheten som krävs för det. Ovanpå det använder de Google Auto Services. Och föraren kan välja att interagera med Android Auto eller Apple Car Play.

1 gillning

Han nämner möjlighet till merintäkter genom att ge sig in i försäkringsbranchen och andra kringtjänster runt bilen (men ej underhållning där en enskild biltillverkare inte kan konkurrera med Googles och Apples miljarder användare)

När det gäller "bilunderhåll" nämner han däcksbyte hos kunden eller skidboxhyra som exempel

In Sweden, for example, you need to change your tires in the winter. I want to be sent a signal that says to me, “Hey, listen, we’re coming up on tire change season. It’s next Thursday. Would you like us to come and change your tires? We see where you parked your car. Do you want us to come to your workplace, whip off the old tires, put on the winter tires, and take those summer tires away and store them for the next season?” You’re like, “Yeah, that seems like a great idea. I’m going to opt in on that.” Would you like to hire a ski box for the ski season? “Yeah, actually, I’m going to opt in on that.”

När det gäller försäkring funderar han kring att vara en ung förare inte automatiskt behvöver betyda högre olycksrisk och högre försäkringspremie. De skulle kunna konkurrera med traditionella försäkringsbolag genom att erbjuda den förare som håller säkert avstånd till framförvarande bil osv en lägre premie.

Jag är nog lite ”känslig” för vad som är service på en bil. Jag kör i dag en golf som skall in på service/kontroll varje år. Vartannat år byter de inte ens olja, vad jag vet så har de aldrig ”motionerat” bromsoken vilket på sikt är bra, framförallt de bakre oken. Senast jag talade med en servicerådgivare så talade han om alla punkter de går igenom, exempelvis kontroll av elfönsterhissar🤷🏻‍♂️
Någonstans har jag läst att de tycks försöka sig på samma märkliga förfarande på ID bilarna. Därav är jag lite ”känslig” för vad jag kallar fejkservice.

Det tog flera genomläsningar innan jag förstod att han faktiskt är positiv till bla CarPlay och inte helst såg att sådant inte fanns i bilarna. :sweat_smile:

1 gillning

Samma här :sweat_smile:

2 gillningar