Volkswagen uppdaterar ID.7 med GTX och Pro S

Från sajten:
image

Volkswagen har nu premiär för nya modeller av elbilen ID.7 – det blir sport- och pro-modeller i både sedan och kombi.

Volkswagen välkomnar nu GTX och Pro S in i ID.7-familjen. Där GTX står för sporten och Pro S för räckvidden med det nya 86 kWh-batteriet. Ett batteri som vi kommer kunna välja i samtliga fyra nya ID.7-modeller.

GTX kan leverera hela 340 hk (250 kW) tillsammans med fyrhjulsdrift och kommer upp i 100 km/h på bara 5,4 sekunder. Här får vi en uppskattad räckvidd på 595 kilometer med det stora batteriet.

Pro S är en ny bakhjulsdriven version som bär på det stora batteriet på 86 kWh och har en effekt på 286 hk (210 kW). Vilket skall kunna ge en uppskattad räckvidd på hela 709 kilometer.

Både GTX och Pro S kommer som sedan och Tourer, vilket de kallar sin kombi. En rad olika tillval och GTX kommer såklart fullutrustad med sportpaket i form av fälgar på 20 tum, sportstolar och allt det där vi kan tänker oss.

Totalt blir det fyra modeller där vi kan välja det större batteriet: ID.7 GTX, ID.7 GTX Tourer, ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S. Med 86 kWh-batteriet kan vi ladda i upp till 200 kW och kan då vid perfekta förhållanden ladda från 10 till 80 procent på 26 minuter. Vilket blir betydligt lättare i och med att alla ID.7-modeller kommer med förvärme av batteriet inför laddning, både automatiskt via navigator och manuellt med ett knapptryck.

Via: Volkswagen pressmeddelande.

Galleri

ja man ska aldrig vara först på bollen , för lite ”senare” kommer gobitarna!!

Skall bli spännande att se vad de landar på i pris. Undra hur bra räckvidd RWD versionen har i verkligheten. Kommer den över 60 mil verklig körning blir jag imponerad.

Rattar du runt på Gotland i sommarvärmen bör du nog klara få ut 60 mil :slight_smile:

120 km / h på vintern med förvärmning på inför laddning – säg 30-35 mil.

30-35 var väldigt pessimistiskt. Jag kommer ju längre än så med min Mustang Mach-E LR RWD på vintern och den har ju inte ens värmepump. Du borde ju ledigt komma 45 om deklarerade räckvidd är 70 mil och dessutom värmepump.

ID.7 GTX Tourer och Ford Mustang Mach-E ER RWD har ungefär samma specifikationer i vinterväglag

ID.7 GTX Tourer (86 kWh) ligger på 34 mil medan Ford Mustang Mach-E ER RWD (91 kWh) 34,5 mil.

Scenario: -10 grader, värme på och 110 km/h.

Motsvarande siffror i 23 grader (ingen AC igång) är 44 mil för båda bilarna.

Väldigt likvärdiga med andra ord – om du trycker ut mer från Ford:en än dessa siffror kommer du antagligen få ut mer från ID.7 också :slight_smile:

WLTP för respektive bil: 62,5 mil för ID.7 GTX Tourer och 60 mil för din bil.

Och nu när jag skrivit ner allt detta inser jag att du menade ID.7 Pro S haha sååååå here we go.

ID.7 Pro S kommer följande:

WLTP: 71 mil
Motorväg i vinterväglag enligt ovan: 38 mil
Motorväg sommar: 50 mil

Av ren nyfikenhet. vart får du dessa siffror ifrån? Om det stämmer så är det ju rätt konstigt om VWn har 8 mil längre WLTP än mustangen, om mustangen kommer längre i verklig körning? Visst har Mustangen större batteri, men isåfall så borde ju WLTPn vara bättre på Mustangen? :thinking:

Alla siffror är från WLTP-testerna men särredovisade för olika temperaturer och hastigheter. Olika bilar hanterar just ökad hastighet och även temperatur olika. Skillnaden mellan generell WLTP på ID.7 GTX Tourer som jag skrev ovan och din bil är 2,5 mil)

Men du såg att jag givit siffror från fel bil va? Du undrade över ID.7 Pro S (ej AWD och ej kombi). Jag skrev in dem ovanför nu.

1 gillning

Det viktigaste är att det kommer utmanare till Tesla. Eller alternativ i alla fall. Jag tänker mig att Tesla M3 och MY tillhör mellanklassen rent kostnadsmässigt och det behövs fler alternativ där.

Möjligen tänker jag fel och det är ID.4 som är huvudkonkurrenten till M3 och MY?

Yes ID.4 är ungefär samma klass även om Model Y är något större. ID.7 är strax under model S i storlek.

ID.7 är en betydligt bättre bil på de flesta vis än Model Y – primärt komforten och tystnaden, men också något dyrare.

1 gillning

Borde inte MY Juniper råda bot på det? Highland var ju en jätteuppgradering vad gäller komfort och tystnad, så jag antar att vi kan förvänta oss något liknande av Juniper.

Nja, inte på WVs nivå när det kommer till DCC-chassit. Jag har kört highland och visst har det blivit bättre, men det är en bit kvar till VW DCC :slight_smile: Skulle bli riktigt förvånad om Model Y blir så bra

1 gillning

Man kan väl inte förvänta sig att vanlig fjädring skall ge lika god komfort som aktiv fjädring.

Är det inte mer rättvist att jämför VW med konventionell upphängning med Tesla?

Beror väl på lite syfte :slight_smile: Vill du ha en så komfortabel bil som möjligt är det ju synd att exkludera en av de mest komfortabla i den priskategorin :slight_smile:

Absolut!

Men skall vi jämför hur respektive tillverkare lyckats så bör man vara tydlig med att man jämför aktiv fjädring med vanlig.

Inte helt säker på att alla vet vad DCC är🙂

1 gillning