Volkswagen ID.7 Tourer & ID.7 GTX Tourer

Från sajten:
image

Med en planerad lansering i Europa 2024 ger Volkswagen nu oss en första titt på ID. 7 Tourer.

Volkswagen kommer att visa oss ännu mer de kommande månaderna inför lanseringen nästa år. Bagagetutrymmet lastar 545 liter och med baksätet nedfällt så ökar bagagevolymen till 1714 liter med en lastlängd på nästan två meter.

Även om vi inte har fått några detaljer om drivlinan för ID.7 Tourer så kan vi förvänta oss liknande specifikationer som sedanmodellen ID.7. Den har en motor på 210 kW (286 hk) i bakhjulsdrivet utförande och ett batteri på 77 kWh som i sedanutförandet ger en WLTP-räckvidd på upp till 616 kilometer. Priserna för ID.7 i Sverige startar på 664 900 kronor.

Via: Allt om elbil

Pressmeddelande

Nu är jag väldigt nöjd med Tesla Y, men det där kan faktiskt bli en värdig konkurrent. I alla fall i Sverige. En Volvokombi från Tyskland på el.

Skulle inte Volvo sluta med sedaner och kombimodeller? Bra att tyskarna också är lagda åt kombihållet.

Vad blir kvar om man slutar med sedaner och kombis? Enbart suvar?

SUV & MPV antar jag :confused:

Exakt. Huvudet på spiken! Det är i första hand marknaden i Kina som avgör vad som säljer, i andra hand den amerikanska och sedan kommer Europa. I de två förstnämnda så är kombis och sedaner inte direkt heta och eftersom den kinesiska kommunistregimen i princip äger Volvo så är knappast vad vi har i Sverige vill ha särkilt avgörande.

Vi är ju ingen stor marknad heller.

1 gillning

Från sajten:


Knappt har orderböckerna för herrgårdsvagnsversionen av ID.7 – ID.7 Tourer – öppnat innan det är dags att visa upp nästa version.

ID.7 GTX Tourer är den fyrhjulsdrivna varianten med lite extra “sportiga” detaljer interiört och exteriört.

Kvar på bakaxeln är den vanliga VW-motorn på 210 kW men där fram finns också en hjälpmotor på 80 kW som hoppar in när bilen tycker vi behöver det eller att vi själva aktiverar permanent fyrhjulsdrift.

Utrustningsnivån är också något högre och exempelvis ingår adaptiva ljus ihop med upplyst VW-Logo fram och bak.

ID.7 GTX Tourer kommer enbart med det större batteriet på 86 kWh – ett batteri som även kommer i vanliga ID.7 och ID.7 Tourer men ej ännu börjat säljas ännu. Det kan vi ladda upp med en effekt på max 200 kW.

Priser och leveransdatum är ej ännu kända.

Se också genomgången av ID.7 Tourer inklusive bagageutrymmet